Wednesday, 21 December 2011

BAIK BELI TERUS FIZIKAL KIJANG EMAS........




Hari ini terbaca satu iklan dalam surat kabar Berita Harian bertarikh 21/12/2011....

Wah.... tak sangka pulak...Maybank promote kijang emas 1 auns...tapi bukan suh beli kijang emas fizikal...tetapi membeli atau mendeposit sekurang2nya 1 gram emas dalam Akaun Pelaburan Emas Maybank yang mana mungkin nasib atau ade rezki...bolih dapat Kijang Emas 1 auns...

Hadiah Kijang Emas 1 auns ditawarkan pulak hanya 3 kpg je....baik terus beli fizikal kijang emas terus....kalo tak mampu nak beli 1 auns..(31.1gram) ....

bolih beli 1/2 auns ( 15.55gram) atau kalo tak mapu lagi bagi yang takde bajet besar ....baik beli 1/4 auns (7.78gram)...kok2 sosak..bolih je gadai kat ar-rahnu....

jadi belilah kijang emas fizikal, anda tahu auranya...saya dah ada dah.... :-)

Thursday, 15 December 2011

JIKA TIDAK PERCAYA.....TERPULANGLAH.....JANGAN BELI

Saya percaya, seperti setiap kali dalam solat kita mengucapkan dua kalimah syahadah.

Percaya bahawa wujudnya Allah. Percaya bahawa Allah itu satu.

Percaya bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Ya, kepercayaan saya pada logam-logam berharga sehingga tahap itu sekali.

Saya percaya bahawa wang kertas ini “haram”.

Saya percaya wang sebenar adalah benda yang menyimpan nilainya yang sebenar. Bukan seperti sekeping kertas kosong yang kita cetak gambar-gambar orang yang dah mati dan kemudian kita cetak angka untuk sesuka hati memberikan nilai padanya.

Harga logam-logam ini naik atau turun tidak mempengaruhi dasar saya.

Dan sekarang ni wang kertas pun dah kira “old school”. Sekarang wang sudah ada wang ”digital” (kad kredit, kad debit, online banking, sms online dsb).


Anda boleh sogok lah saya dengan macam-macam hujah dari pakar ekonomi mengatakan instrumen-instrumen pelaburan wang kertas ini unggul, ikut Syariah, lumayan, etc.

Soalan saya kepada mereka-mereka ini mudah sahaja,

Adakah wang kertas itu sendiri “Syariah compliant” ??

Anda juga pasti akan pertikaikan hujah saya. Betul saya juga pakai duit kertas. Saya juga buat pinjaman. Saya juga simpan duit di bank.

Siapa dari 7 billion penduduk dunia ini yang terlepas dari pakai wang kertas ?


Jika emas atau perak adalah wang sebenar, kenapa ianya tidak lagi digunakan ?


Itu soalan cepu emas yang anda patut tanya pada diri anda sendiri.


Untuk menjawab persoalan-persoalan diatas, saya syorkan anda menelaah buku-buku berikut.


Pertama :

Untuk memudahkan kita yang dah lumrah dengan wang kertas, cari buku Guide to Investing in Gold & Silver karya Michael Maloney. Ini adalah buku sejarah.

Buku ini akan menjawab persoalan-persoalan diatas dari sudut sejarah. Dan penjelasan terperinci akan diberikan pada setiap insiden yang berlaku dalam sejarah yang menyebabkan emas dan perak tidak lagi digunakan.



Kedua :

Lepas dah khatam buku tu, saya syorkan anda baca buku, Dinar dan Dirham, Islam dan Mase Depan Wang, hasil penulisan Maulana Imran Hosein.

Buku ni nipis je, 50 muka tapi sedikit berat sebab olahan penulisnya. Ianya membincangkan perkara yang sama seperti Michael Maloney, tetapi dari perspektif Islam dan Al-Quran dan Hadis. Buku ini akan menjawab soalan pertama diatas, berapa “keuntungan” yang kita akan perolehi.



Ketiga :

Dua buku ini sudah cukup untuk menerangkan misteri pada logam-logam berharga ini.

Tetapi kalau anda ingin lihat secara menyeluruh, “the big picture”, dan memahami “kegilaan” keadaan dunia hari ini, saya syorkan baca buku Jurusalem In The Quran, karya Imran Hosein juga.



Buku yang menceritakan tentang bagaimana perancangan yang di atur oleh yahudi zionis sejak ribuan tahun dahulu untuk menakluk dunia sekarang melalui perancangan yang kita tidak sedari.

Bermula dari negara Britain, Amerika dan sekarang dalam peralihan kuase kepada negara Israel yang mana telah menduduki negara Palestin akibat perancangan yang licik. Sesungguhnya dunia kita berada sekarang adalah dunia yang penuh fitnah tanpa kita sedari...ibarat semut hitam berjalan di atas batu hitam....

bacalah buku - buku ini...Insyaallah kalian akan dapat mendapat jawapan dengan Nur dan melihat dengan mata hati.... (dengan melihat melalui dua mata....bukan menggunakan satu mata iaitu luaran).....


“Al`amru bil-ma’ruf wannahyu’anil-mun’kar”

(Untuk mengajak atau menganjurkan hal-hal yang baik dan mencegah hal-hal yang buruk bagi masyarakat)


kredit info dr blog Petibesi.net...

Wednesday, 30 November 2011

PETANDA TEORI DOMINO KEJATUHAN WANG KERTAS....ADAKAH ANDA 'ALERT' ????

Jawapan ringkas, Ya. Dan biar saya terangkan kenapa dan apa kita patut belajar dari insiden ini.

Saya tiada “crystal ball” untuk meramal masa depan. Tetapi saya gunakan tanda-tanda yang ada sekarang didepan mata dan tambah sedikit derang perencah sejarah dan logik akal (common sense), saya boleh agak kemana arah tuju kita.






Domino yang pertama dah jatuh, iaitu pada 2008 semasa credit bubble di US. Dan US dengan pantas mengawal kejatuhan itu dengan “bail out”, stimulus dan memanipulasi akaun “balance sheet” negara.

Domino yang kedua juga dah jatuh, 3 tahun lepas juga. Tetapi hari ini ianya sedang menunjukkan impak maksimanya. Greece sedang menjerut ekonomi global, dan saya jangkakan, kita semua akan terjerut sama.

Greece sudah tiada jalan pulang.


Kenapa ? Mereka dah bankrupt dengan hutang sebanyak $500 billion. Hutang mereka adalah lebih 150% dari pendapatan negara.

Macamana nak bayar ?

Kemudian, siapa yang sudi lagi nak pinjamkan wang kepada Greece, hutang sedia ada pun tak boleh bayar. Anda berani ?

Dan sebahagian besar hutang ini dipinjam dari kesatuan Eropah (Euro). Dan bila sejumlah besar ini tidak dapat dibayar balik, contohnya kepada Italy, macamana pula Italy pula nak bayar bil-bil bulananya ? Italy pun pinjam juga dari negara-negara lain.

Sebab itu ianya berjangkit. Begitu juga dengan Portugal, Spain dan Ireland.

Malangnya, Euro bukan seperti USA yang cetak wang sesuka hati. Euro ada Jerman, yang sudah masak dengan masalah ini di Perang Dunia Pertama dan Kedua. Jerman tahu apa akibatnya apabila hutang-hutang ini di “bail out” dengan mudah. Jerman akan berkeras untuk TIDAK mencipta kekayaan sekelip mata.

Euro akan tumbang


Saya jangkakan Greece terpaksa putuskan hubunganya denga Euro. Atau mungkin Euro itu sendiri musnah, pupus dari muka bumi.

Ini bermakna Euro tidak sah diperlakukan di Greece.

Bila tidak sah, rakyat Greece nak beli barang dan meniaga pakai apa ?

Matawang Greek Drachma sudah berbelas tahun pupus. Tempoh seminggu tidak cukup untuk menghasilkan matawang baru dan disalurkan kepada rakyat. Argentina semasa krisis matawang pada 1999, mengambil masa 3-4 tahun untuk pulih.

Sementara itu apa rakyat Greece nak gunakan sebagai matawang ?

Mereka ada beberapa pilihan.

1. Barter, kembali ke pangkal jalan. Gerakkan tulang 4 kerat utk hasilkan produk dan servis untuk ditukarkan dengan sepinggan nasi. Ini yang berlaku seperti di Argentina dan Zimbabwe.

2. Gunakan US Dollar sebagai matawang sementara. Kerana USD diterima dimana-mana.

3. Emas dan perak akan dijadikan sebagai medium pertukaran dan matawang.

Yang mana mereka akan pilih ?

Itu saya tidak pasti, terpulang kepada kebijaksanaan rakyat Greece. Pada pendapat saya pilihan ketiga (emas dan perak) mungkin sukar kerana berapa ramai yang menyimpan emas dan perak ?

Saya jangkakan mereka akan cederung kepada pilihan pertama dan kedua. Mereka akan meniaga dan menerima matawang USD sebagai medium pertukaran sementara.

Impak Globalisasi

Apabila ini berlaku, ditambah negara-negara lain turut masuk “ke longkang”, akan berlaku impak kepada suasana global.

Dan global bermaksud zaman Facebook, Twitter dan Youtube, dimana maklumat boleh disalurkan sejauh 5,000 km dalam sekelip mata.

Apa yang akan berlaku ?

1. Kejatuhan Euro akan menghantar mesej kuat keseluruh dunia bahawa matawang kertas ni boleh wujud dan musnah sekelip mata

2. Keperitan yang akan dilalui oleh rakyat Eropah boleh disampaikan sekelip mata keseluruh dunia, membuka mata kepada keadaan ekonomi semasa. Membuktikan bahawa sebenarnya kekayaan yang mereka ada selama ini hanyalah ilusi semata-mata.

3. US Dollar akan menjadi lebih kuat kerana permintaan tinggi kerana ianya matawang antarabangsa. Orang ramai akan takut untuk menyimpan matawang yang tidak terkenal.


4. ATAU, orang ramai mula sedar bahawa US Dollar juga adalah sekeping kertas sama seperti Euro. Orang ramai akan meninggalkan US Dollar dan beralih ke asset yang lebih selamat, atau matawang yang sebenar iaitu Emas dan Perak. Saya tidak boleh bayangkan bagaimana berbillion penduduk dunia akan berebut untuk cuba mendapatkan bahagian emas dan perak yang tinggal.

Saya minta maaf atas penulisan yang panjang ini. Saya harap ianya tidak sukar difahami. Tanya diri anda sendiri.

Kemana anda nak pergi bila RM dalam kocek anda itu tidak lagi bernilai ?


KREDIT INFO : AMREE DR BLOG PETIBESI.

Tuesday, 29 November 2011

“BAK SINI EMAS AKU” PRESIDEN VENEZUELA, HUGO CHAVEZ


Assalammua’laikum WMT.....dan salam sejahtera kepada rakan2 dan pengunjung setia blog PKE (Penternak Kijang Emas). Ribuan terima kasih atas sokongan tuan2 dan puan2 yang tidak putus2 mengunjungi blog PKE yang tak seberapa.

Cuma hanya ingin berkongsi berita2 utk tatapan rakan dan pengunjung blog PKE semoga beroleh manfaat. Lama benar PKE tak update blog ini..maklumlah banyak kerja seharian yang perlu dibereskan dan jika ade mase lapang barulah PKE update kan berita.

Dalam berita sorat kabar Kosmo semalam, Presiden Venezuela, Hugo Chavez, meminta semua simpanan emasnya di luar negara dipulangkan. Ini menunjukkan bahawa Hugo Chavez, telah ‘alert’ akan ‘klu’ atau petanda ketidaktentuan ekonomi tahun 2012 yang berdasarkan matawang fiat money ( wang kertas). Yang mana sptmana kita maklum, sifat emas yang di dalam nya bernilai yang laku walau di mana2 dan kalis ancaman keburukan ekonomi mendorong Hugo Chavez mengambil emasnya sbg persediaan negara dalam menghadapi kejatuhan wang kertas.

Adakah kita telah mengambil berita ini sebagai persediaan aset simpanan kita yang mana simpanan kita di dalam bank akan yang berupa wang fiat akan jatuh ???? sepertimana krisis ekonomi negara kita pada tahun 1997/1998. Dan saranan bekas PM Tun Dr Mahathir menggalakkan rakyat Malaysia menyimpan dinar emas....

Artikel kosmo :



CARACAS - Venezuela kelmarin menerima penghantaran pertama simpanan jongkong emas negara berkenaan yang berada di seberang laut, kata Presiden Hugo Chavez.
Chavez berkata, penghantaran tersebut dibuat selepas Venezuela meminta semua simpanan emasnya di luar negara dipulangkan.

Simpanan emas Venezuela itu di beberapa buah bank Eropah termasuk Britain itu dibawa dengan sebuah penerbangan dari Paris.

Askar-askar kemudian mengawal emas tersebut yang diisi ke dalam sekurang-kurangnya lima buah kereta perisai menuju ke Bank Pusat di Caracas.
Pada Ogos lalu, Chavez mengumumkan rancangan mendapatkan kembali simpanan emas Venezuela di luar negara berjumlah 211.35 tan dan bernilai AS$11 billion (RM35.1 bilion).

Beliau juga mengisytiharkan hasratnya untuk memindahkan aset cair Venezuela berjumlah AS$6.2 (RM19.5 bilion) bilion yang disimpan di Bank Switzerland, Britain, Perancis dan Amerika Syarikat (AS) ke negara rakan seperti China, Rusia dan Brazil. - AFP


Link Kosmo :

www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=1127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.


Beberapa keratan akhbar media utama yang di ambil PKE utk tatapan rakan2 sbg info bersiap sedia menghadapi ketidaktentuan ekonomi. Yang mana keratan akhbar ini ade kaitan MENGAPA HUGO CHAVEZ MENGAMBIL EMAS DI LUAR NEGARANYA UTK MILIK DAN SIMPAN DI DALAM NEGERA SENDIRI...







Semoga paparan ringkas dari PKE dapatlah memberi manfaat pada rakan2 supaya dapatlah menukar kan simpanan sebahagian dlm bank kepada logam yang bernilai spt emas dan perak...

sekian dr PKE jumpa lagi...



Friday, 14 October 2011

BUKU YANG MESTI ANDA BELI !!!!!


Mereka dapat menghancurkan kebahagiaan dan segala-galanya yang anda miliki. Bacaan wajib untuk sesiapa yang prihatin kepada diri sendiri, anak-anak, dan keluarga mereka. Anda mampu menghalangnya.

Economic Hit Man atau Penyangak Ekonomi adalah golongan profesional yang dibayar gaji lumayan bagi menipu dan menjatuhkan ekonomi sesebuah negara.

Mereka datang membawa duit dan dengan baik hatinya memberi pinjam kepada kita. Sebaik sahaja kita menerima duit itu, jadilah kita sebagai hamba abdinya. Segala-galanya dikawal oleh mereka. Dan kini, salah seorang daripada mereka mendedahkan konspirasi ini di dalam buku yang sedang dipegang oleh anda.

Banyak negara sudah ditipu hampir bertrilion-trilion ringgit dan kini menjadi boneka yang dikawal sepenuhnya oleh Amerika. Senjata para penyangak ekonomi ini adalah laporan kewangan palsu, manipulasi pilihan raya, ugutan, habuan seks, malah hingga ke peringkat sanggup membunuh.

Mereka meyakinkan negara-negara yang strategik dan ada kepentingan kepada Amerika supaya menerima pinjaman bagi membangunkan projek-projek negara. Mereka memastikan projek-projek mega yang mewah semuanya diberi kontrak kepada Amerika.

Pengakuan berani seorang penyangak ekonomi yang mendedahkan rancangan Amerika menguasai ekonomi dunia secara terperinci.

Membongkar rahsia bagaimana Amerika berubah daripada negara yang dihormati menjadi sebuah empayar yang digeruni.

Buku bestseller yang penuh kontroversi!!!!




"Jangan risau, ayah. Kalau ayah dibunuh kerana menulis buku ini, saya akan menyambung usaha ayah." Seorang penulis diugut dan diancam bunuh jika menulis buku ini. Pasti ada rahsia besar yang mahu disembunyikan. Apakah rahsia itu? Buku kontroversi, Rahsia Pembunuh Ekonomi Dunia akan membongkarkan rahsianya. Akan terbit pada hujung Oktober ini.

Harga: RM 30.00 / RM 33.00
ISBN-13: 978-967-369-128-9
Tarikh Terbit: 31 Oct 2011
Jumlah Muka Surat : 336
Kategori: Bisnes & Pengurusan
Penerbit: PTS Professional Publishing Sdn Bhd

http://pts.com.my/index.php/buku/rah/ ( SILA COPY UTK MAKLUMAT LANJUT)

BUAT ANDA YANG DAHAGAKAN ILMU EKONOMI SEBENAR...MARI DAPATKAN SEBELUM TERLAMBAT.....

Thursday, 13 October 2011

AMARAN KERAS DARI SOROS !!!!!!!

SOROS BERI AMARAN ISU HUTANG EROPAH



Ahli pelaburan Global, George Soros dan kira2 100 bekas pegawai kanan Eropah semalam menyiarkan surat amaran secara terbuka yg menyatakan bahawa krisis hutang Zon Eropah bolih menggugat sistem kewangan dunia.

"Euro adalah jauh daripada sempurna," kata mereka yang dilaporkan oleh akhbar harian Jerman, Handelsblatt.

Maklumat lanjut bolih dipetik dr akhbar Berita Harian bertarikh 13 Oktober 2011.

Sunday, 2 October 2011

KRISIS GREECE....ANCAM DUNIA.....


Rakyat Greece membakar salinan notis cukai kecemasan kerana marah dengan keadaaan ekonomi negara itu yang semakin meruncing





GREECE terjerumus ke dalam kancah kemelut ekonomi Eropah dan mungkin boleh mengheret dunia ke alam kemelesetan. Bagaimana boleh terjadi sedemikian dan kenapa Kesatuan Eropah (EU) lemah menangani masalah ini? Pilihan yang terbuka kepada Greece tidak banyak dan semuanya ada implikasi serius.

Kalau masalah Greece tidak diselesaikan, ekonomi Eropah boleh merudum dan tentunya Malaysia juga terasa tempiasnya.

Greece terperangkap dalam putaran ganas kemuflisan, daya saing dan kediri rendah serta kemerosotan ekonomi semakin mendalam. Masalah ini berpunca daripada pengurusan ekonomi lemah, rasuah dan perbelanjaan boros sehingga hutang negara mencecah 113 peratus. Defisit perbelanjaan kerajaan pula 13.6 peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2009. Hutang negara ini dijangka naik sehingga 200 peratus dari KDNK tidak lama lagi. Kedudukan kewangan sektor awam menjadi genting sehingga pendapatan kerajaan (dari cukai dan hasil sebagainya) tidak cukup untuk membayar gaji kakitangan awam!

Hutang gergasi Greece sebanyak AS$400 billion telah dibiayai oleh bank-bank Perancis, United Kingdom, Amerika Syarikat (AS), Jerman dan bank-bank tempatannya sendiri melalui terbitan (penjualan) bon kerajaan Greece. Selalunya, bon kerajaan amat dipercayai dan dianggap tidak berisiko tinggi kerana kerajaan mempunyai keupayaan kewangan kukuh untuk membayar hutangnya.

Kebimbangan tentang keutuhan bon kerajaan mula muncul apabila Dubai yang dianggap kaya raya tidak dapat membayar hutangnya dan terpaksa minta pertolongan Abu Dhabi. Oleh kerana jumlah hutang terlalu besar dan pendapatan kerajaan kecil akibat pertumbuhan ekonomi rendah berikutan kelemahan ekonomi Eropah, ramai khuatir bahawa Greece akan default dan gagal membayar hutang bonnya. Jika ini berlaku, maka sistem kewangan dunia yang sudah lemah kerana baru sahaja dilanda teruk krisis kewangan global 2008/09, akan runtuh kerana bank-bank mengalami kerugian besar dan masyarakat umum hilang keyakinan yang boleh membawa kepada bank run. Jika bank muflis, kerajaan terpaksa mengambil alih dan dana besar diperlukan untuk memulihkan bank berkenaan.

Jika Greece tidak dapat membayar hutangnya, terdapat kebimbangan bahawa Itali, Portugal, Ireland dan Sepanyol yang juga mempunyai beban hutang besar mungkin akan gagal membayar hutang. Akhirnya, bank-bank utama Eropah yang memegang bon Greece dan negara-negara ini akan jadi muflis dan seterusnya membawa kepada kemusnahan sistem perbankan Eropah dan boleh jadi dunia juga. Oleh itu, Greece mesti diselamatkan bagi kebaikan semua pihak.

Cara EU dan IMF menyelamatkan Greece adalah dengan memberi pinjaman bagi membiayai operasi sektor awam dan untuk membayar hutang kerajaan Greece. Justeru, pada Mei 2010 EU dan IMF bersetuju menyediakan pakej penyelamat sebanyak €110 billion. Walaupun komitmen pinjaman diberi, keyakinan terhadap ekonomi dan sistem kewangan EU terus diragui. Pada Februari 2011 Menteri Kewangan EU telah menubuhkan Tabung Stabiliti Eropah bernilai €400 billion. Pinjaman pertama kepada Greece ternyata tidak cukup. EU terpaksa memberi talian hayat kepada Greece dengan pakej penyelamat kedua sebanyak €109 bilion pada Julai 2011.

Jimat cermat

Pinjaman ini diberi dengan syarat Greece melaksanakan langkah jimat cermat dan meningkatkan pendapatan kerajaan. Gaji dan pencen kakitangan awam dipotong, cukai dinaikkan, cukai baru diperkenalkan dan banyak projek diswastakan. Rakyat Greece menganggap langkah mengikat tali perut ini keterlaluan sehingga menyebabkan kesusahan amat sangat. Pekerja pengangkutan awam, pemandu teksi, kakitangan awam, guru dan pengawal trafik udara bertindak mogok. Ramai merusuh dan menunjukkan kemarahan dengan merosakkan harta awam.

Pinjaman yang diterima dan langkah jimat cermat ini tidak membuahkan sepenuhnya hasil yang dijangkakan. Pihak memberi pinjam iaitu EU dan IMF berpendapat program penjimatan tidak dilaksanakan dengan berkesan dan tidak mengikut jadual. Mereka mendesak wang pinjaman akan hanya diberi jika langkah penjimatan dan peningkatan pendapatan dijalankan dengan tegas dan cepat. Kerajaan Perdana Menteri George Papandreou tentunya sukar mematuhi desakan ini kerana program penjimatan menerima tentangan hebat daripada rakyat.

Akibatnya, ekonomi Greece terus meleset kerana pasaran tidak yakin bahawa ekonomi akan pulih. Bank-bank yang memegang bon kerajaan Greece mahukan bayaran dibuat segera. Rakyat negara yang memberi pinjaman terutamanya Jerman juga menentang kerana tidak mahu kerajaan mereka menggunakan dana awam untuk membantu negara lain walaupun ia ahli EU. Rakyat Jerman marah kerana wang dari titik peluh mereka digunakan untuk menyelamatkan negara lain yang boros berbelanja. Dana pinjaman Jerman untuk Greece perlu diluluskan oleh Parlimen negara itu. Canselor Angela Merkel terpaksa bertungkus lumus memujuk Parlimen Jerman untuk meluluskan usul tersebut.

Suasana di Greece memang muram. KDNK tahun ini dijangka menguncup sebanyak 6.3 peratus dan tahun depan (2012) akan terus menurun sebanyak 5.9 peratus. Kadar pengangguran akan melonjak kepada 17 peratus.

Apakah opsyen yang ada bagi Kerajaan Greece? Jawabnya tidak banyak. Menteri Kewangan Greece Evangelos Venizelos merungut bahawa negaranya telah “diugut dan dihina” serta menjadi “korban” ketidakcekapan EU. Manakala rakyat Greece pula menuduh kerajaan mereka menyerahkan kuasa mentadbir dan maruah negara kepada EU. IMF dan bank-bank mengenakan syarat-syarat yang tidak boleh diterima. Contohnya, sekarang ini rakyat Greece yang berpendapatan hanya RM20,000 setahun atau RM1,700 sebulan terpaksa membayar cukai pendapatan.

Opsyen pertama adalah bagi Greece melaksanakan langkah penjimatan lebih berkesan dan menerima syarat pinjaman tambahan yang perit terutamanya menaikkan cukai. Dengan ini, Greece boleh terus mendapat pinjaman dan boleh membayar hutangnya. Tetapi, opsyen ini boleh menyebabkan ekonomi Greece meleset lebih teruk kerana tidak ada program untuk mengembangkan ekonomi seperti pakej rangsangan melalui perbelanjaan sektor awam. Jika ini berlaku, pemulihan mengambil masa lama. Yang selamat adalah bank-bank memegang bon kerajaan Greece.

Opsyen kedua adalah Greece tidak membayar hutangnya iaitu default dan keluar dari EU. Setengah ahli ekonomi seperti Prof. Nouriel Roubini mencadangkan ini sebagai opsyen terbaik. Jika begitu, Greece dapat menurun kadar mata wangnya yang boleh meningkatkan eksport, menjalankan program rangsangan ekonomi dan meningkatkan daya saing. Apabila ekonomi berkembang, pendapatan kerajaan akan pulih dan hutang dapat dikurangkan.

Jika pilihan ini diambil, keyakinan terhadap ekonomi dan bank EU akan hancur sepenuhnya dan bank yang terdedah kepada hutang di EU akan muflis. Mata wang Euro juga mungkin akan berpecah kerana pasaran tidak mahu lagi memegang Euro. Ekonomi seluruh EU akan meleset, kecuali negara yang kukuh seperti Jerman.

Hutang

Opsyen ketiga ialah pengeluaran bon baru oleh kumpulan institusi kewangan antarabangsa untuk menggantikan bon kerajaan Greece. Opsyen ini telah diambil untuk menyelesaikan masalah hutang Argentina pada tahun 1990-an. Bon baru yang dinamakan “Brady Bond” dikeluarkan oleh Amerika Syarikat untuk menggantikan bon Argentina. “Brady Bond” adalah sempena nama Setiausaha Kewangan AS masa itu. Tetapi opsyen ini tidak boleh dibuat kerana ekonomi Greece lemah dan tidak boleh berkembang untuk membayar bon baru ini.

Penyelesaian masalah hutang Greece bukan hanya terletak di bahu negara itu sahaja. Ia memerlukan penyelesaian serantau (EU) dan masyarakat antarabangsa kerana dana yang diperlukan adalah amat besar. Menurut Pengarah Urusan IMF yang baru, Christine Lagarde, walaupun implementasi pakej penjimatan penting, pemulihan ekonomi hanya boleh dicapai jika hutang dikurangkan. Memang, punca masalah ini adalah keborosan kerajaan Greece tetapi bank-bank juga tidak boleh terlepas tanggungjawabnya. Mereka begitu ghairah memberi pinjaman tanpa meneliti risiko yang terlibat. Oleh itu, bank-bank perlu berkongsi kerugian dan mesti menerima jumlah pembayaran balik pinjaman yang lebih kecil.

Satu pengajaran penting dari pengalaman Greece ialah menyelesaikan hutang melalui pinjaman dari punca luar bukanlah satu penyelesaian kekal. Ekonomi sesebuah negara hanya boleh pulih dan terus maju jika ia ada daya saing dan asas mantap. Tanpa pertumbuhan ekonomi, masalah hutang negara akan datang semula. Dayang saing yang berasaskan produktiviti dan kadar mata wang yang realistik serta fleksibel penting untuk pertumbuhan ekonomi.

EU pula tidak boleh berlengah dan perlu menjalankan langkah pemulihan dengan segera dan tegas. Perbalahan dan ketidaktentuan akan membuatkan pasaran gusar dan hilang keyakinan. Progam baru untuk membantu bagi ahli-ahli EU yang bermasalah perlu diwujudkan dengan segera dan jumlah bantuan yang diperlukan mesti dibuat secara betul berasaskan maklumat tepat. Langkah pantas perlu diambil kerana jika tidak pelabur akan mengalihkan dana mereka keluar kepada pelaburan di tempat lain yang dianggap lebih selamat. EU juga perlu ada sumber secukupnya jika bank-bank mereka memerlukan suntikan dana dan penambahan modal terutamanya bagi kerajaan Itali dan Sepanyol yang kedudukannya tidak begitu mantap.

Krisis di Eropah ini menampakkan satu perubahan baru yang penting. Kali ini AS tidak mampu mengambil peranan sebagai penyelamat kerana ekonominya sendiri bermasalah. Sebaliknya, dunia beralih kepada kuasa baru iaitu Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan (BRICS) sebagai penyelamat baru. Setakat ini, BRICS masih lihat dan tunggu. Jika mereka menjadi penyelamat, ini merupakan fenomena unik kerana negara sedang membangun membantu negara maju. Yang jelas BRICS semakin berpengaruh di persada dunia. BRICS ada dana yang besar, pertumbuhan ekonomi tinggi, daya saing yang kuat, sumber yang banyak dan pasaran besar. BRICS juga berjaya mengharungi krisis global dengan baik dan ekonomi mereka pulih dengan cepat.

Secara kesimpulan, krisis hutang Greece bukan masalah negara itu sahaja. Dunia akan terjejas secara langsung dan tidak langsung apabila krisis di Greece menular ke negara lain dan kemelesetan merebak ke seluruh dunia.


Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin
ialah Ketua Eksekutif
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Malaysia.


sUMBER : Rencana 2/10/2011 Mingguan malaysia...

Thursday, 8 September 2011

COINS SILVER DI SEBUT DALAM SURAH AL-KAHFI ????




Assalammualaikum WMT....dan salam sejahtera buat rakan2 penggemar dan penyimpan perak…Dikesempatan ini dalam bulan Syawal lagi aku dan keluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, dan memohon seribu kemaafan andai ade salah dan silap tanpa aku sedari sejak berkecimpung dalam dunia 2 logam iaitu emas dan perak...


Bersempena hari Jumaat ini, aku ingin berkongsi tazkirah buat rakan2 penyimpan perak atau silver yang mana aku lihat kesedaran membeli dan menyimpan perak makin ramai.....apapun tahniah aku ucapakn buat rakan2 yg dah mula membeli dan menyimpan silver sbg salah satu aset simpanan korang selain emas....tak kiralah dlm bentuk nugget(butiran halus), dirham, jongkong @ bar dan juga syiling @ coins. Jangan dalam bentuk paper silver sudah.....sbb menyimpan dalam bentuk paper silver seolah2 belum memiliki fizikal silver sebenar.....kalo tak percaya try tanya member2 dan rakan2 yg dah pegang fizikal silver.....aura dia pun lain macam jugak....


Berbalik kepada artikel, ingin saya kongsikan kpd rakan2 sekalian.....Salah satu amalan yang disukai dan disuruh amalkan oleh Rasulullah SAW pada hari Jumaat ialah membaca dan memahami surah al-Kahfi. Yang mana banyak keistimewaan dan rahmat bagi yang membacanya dan melihat maksud2 terjemahan. Di antaranya ialah :

Dari Ali r.a berkata: "Barangsiapa membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka dia akan terhindar dari segala fitnah sehingga lapan hari yang akan datang walaupun dajjal keluar, dia akan terhindar daripadanya." (Tafsir Ibnu Kathir)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa membaca tiga ayat daripada surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal." (HR Tirmizi)


Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal. Dalam riwayat yang lain dinyatakan daripada akhir surah al-Kahfi." (HR Muslim)

Dari Sauban r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir daripada surah al-Kahfi, maka sesungguhnya pembacaannya itu menghindarkannya daripada fitnah dajjal. (HR Nasai)


Di dalam surah al-Kahfi banyak disebut tentang kaitan2 dunia akhir zaman yang mana Nabi SAW sarankan kpd umatnya yang hidup di akhir zaman membaca dan amalkan sebagai persediaan menghadapi fitnah dajjal. Aku takdelah nak sentuh bab2 lain. Sebab aku pun kurang arif dan banyak perlu belajar dgn tok2 guru yang arif relite keadaan semasa dgn panduan dlm surah al-Kahfi.


Cuma aku ingin berkongsi info di antara salah ayat yang terkandung di dalam surah tersebut ialah tentang penggunaan syiling perak oleh 7 pemuda al-kahfi setelah terlena dalam gua beberapa ratus untuk membeli barangan keperluan di pasar.sepertimana ayat 19 yang bermaksud :


Dan demikianlah Kami bangunkan mereka agar mereka saling bertanya diantara mereka sendiri. Berkatalah salah seorang diantara mereka: “Sudah berapa lamakah kamu berada (di sini)”. Mereka menjawab: “Kita berada (di sini) sehari atau setengah hari”. Berkata (yang lain lagi): “Rabb kamu lebih mengetahui berapa lama kamu berada (di sini). Maka suruhlah salah seorang di antara kamu pergi ke kota dengan membawa syiling perakmu ini, dan hendaklah dia lihat manakah makanan yang lebih baik, maka hendaklah dia membawa makanan itu untukmu, dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah sekali-kali menceritakan halmu kepada seorangpun.


Semoga info serba ringkas ini dapatlah kita memahami dan menghayati maksud terjemahan ini sbg panduan kita dalam menjalani kehidupan dunia akhir zaman. Sesungguhnya Quran dan Hadis merupakan rujukan utama orang Islam sbg panduan dalam menjalani kehidupan masa kini.

Monday, 22 August 2011

TAK SAMPAI SEBULAN !!! KIJANG EMAS NAIK 18.54%



KIJANG EMAS POCAH REKOD DUNIA !!!!!....

Tak sampai 1 bulan !!!! baru 23 hari ajeee....Kijang Emas naik 18.54%. Kalah dividen ASB, unit trust... dan Tabung Haji....dapeklah buek duit ghayo...

Tarikh 1/8/2011 :
1 oz : RM 5070.00 1/2 oz : RM 2,583.00 1/4 oz : RM 1,315.00

Hari ini :
1 oz : RM 6010.00 1/2 oz : RM 3,062.00 1/4 oz : RM 1,559.00


Semoga kepada semua penternak kijang emas...tahniah saya ucapkan....:-)

Wednesday, 10 August 2011

RAMADHAN PENUHI GANJARAN DGN BERZAKAT EMAS & PERAK.......



Sedar tak sedar....dah sepuluh hari sudah kita berpuasa...tinggal beberapa hari lagi kita berada dalam bulan Ramadan... sedih pulak rase hati mengenangkan Ramadan yang makin hari makin meninggalkan kita....Jadi ....untuk berkongsi dan ingat mengingati antara kita, maka artikel ini dipaparkan untuk kita menjadi panduan dan ingat kembali mungkin kita lupa dan lalai....

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :

"Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain.”

(al-Bukhari)

Setiap perbuatan ada matlamatnya masing-masing. Tetapi apa yang kita inginkan dalam hidup ini? Ilmu ??? wang berjuta ??? emas dan perak berkilo2 ???? atau selainnya?

Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada setiap butir terdapat seratus biji. Hakikatnya, kaya dan miskin akan menguji tahap keimanan seseorang. Tidak semestinya yang kaya kurang imannya dan yang miskin pula kuat imannya atau sebaliknya. Jika direnung manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

Tentu sekali ilmu kerana seperti kata Sayidina Ali:
“Ilmu akan menjaga diri mu, sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya.”

Namun alangkah baiknya jika kita kaya kedua-duanya. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah SWT iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya.

Alangkah bertuahnya manusia yang mempunyai harta dan ilmu dan jarang kita jumpa manusia yang mempunyai harta tetapi tidak berilmu.Tetapi bagaimanakah harta itu dibelanjakan dan bagaimanakah ilmu itu dimanafaatkan. Adakah orang yang berharta sanggup membelanjakan hartanya mengikut perintah Allah.....???? dan adakah orang berilmu itu ikhlas memberikan ilmu...?




Sempena dalam bulan Ramadan yang mulia ini yang tinggal beberapa hari lagi....., dikesempatan bulan yang baik dan penuh rahmat serta ganjaran pahala yang berlipat kali ganda dari Allah SWT......saya mengingatkan diri saya juga marilah kita rebut peluang pada yang telah mempuyai emas dan perak sekiranya melebihi nisab, maka wajarlah kita mengeluarkan zakat emas dan perak.....Hanya sekadar 2.5 % sahaja....bukan Allah nak pun harta emas dan perak kita pun.....tetapi Allah mahu melihat kita bagaimana sifat tidak kedekut kita dengan harta emas dan perak untuk membantu insan2 yang memerlukan dan juga sebagai saham pahala anda di akhirat kelak......kunjungilah kaunter zakat negeri2 yang berhampiran anda......


ZAKAT…BUKAN SEKADAR FITRAH…..ZAKAT HARTA PELENGKAP IBADAH….


Tuesday, 9 August 2011

SAHAM DUNIA JATUH MELINGKUP....EMAS MENJADI PILIHAN....


(sila klik utk besarkan)


Keratan akbar berita harian bertarikh 9/8/2011 memaparkan kisah benar di sebalik apa yang berlaku situasi kewatan ekonomi sekarang...

Sistem matawang fiat money berada dalam keadaan teruk sekarang...ramai pelabur2 telah beralih kpd emas sebagai pelindung nilai harta kekayaan mereka...jadi mereka telah bertindak...

sudahkah anda membuat tindakan utk membeli dan menyimpan emas sbg pelindung famili anda..????

Tuesday, 26 July 2011

2 OGOS 2011, BERMULANYA KIAMAT EKONOMI ???




Berita Harian 27 Julai 2011

Amaran !!!!! Petikan dari keratan akhbar adalah :

KERAJAAN AS PERLU MENINGKATKAN SILING HUTANGNYA YANG BERNILAI AS$14.3 TRILION DOLAR PADA 2 OGOS INI, SUPAYA IA DAPAT MEMBAYAR HUTANGNYA.

KEGAGALAN MEMBAYAR HUTANG OLEH NEGARA PALING KAYA DI DUNIA AKAN MENYEBABKAN BERLAKUNYA GELOMBANG KE ATAS PASARAN GLOBAL. KATA PENGANALISIS SEKALIGUS MAMPU MENGAKIBATKAN SATU LAGI PUSINGAN KRISIS KEWANGAN DAN KEMELESETAN DI SELURUH DUNIA!!!!!.


OBAMA SEBELUM INI MENGANGGAP SENARIO SEDEMEKIAN SEBAGAI 'KIAMAT EKONOMI'


Amaran demi amaran telah aku sebarkan...semoga kalian dapat info dan manfaat utk kebaikan kalian semua.

Sunday, 24 July 2011

AMARAN DEMI AMARAN !!!!! SEKADAR PERINGATAN SAHAJA.....

SISTEM MATAWANG KERTAS AKAN BERAKHIR BILA-BILA MASE SAHAJA.....


Amaran 1 :

Israel, sebuah negara haram yang mengusai dunia hari ini (bukannya Amerika Syarikat), telah mengeluarkan syiling emas pertama mereka pada tahun lepas. Ini menandakan tak lama lagi akan bermulalah era baru di mana sistem wang emas bakal digunakan dan tiada lagi wang kertas!
Link: http://www.jpost.com/Israe​l/Article.aspx?id=175441

Amaran 2 :

Sudah 80 tahun kerajaan US berhenti menggunakan emas dan perak sebagai wang dan sudah 40 tahun US memutuskan standard emas dgn dollar US dan kini, mereka telah pun memulakan langkah untuk kembali menggunakan wang emas dan perak sebagai sistem urusniaga seharian. Semuanya bermula di UTAH pada bulan Mac lalu!

Link: http://www.foxnews.com/pol​itics/2011/03/03/utah-cons​iders-return-gold-silver-c​oins/


Amaran 3 :

Kebanyakan bank-bank yang dulunya menggalakkan org ramai agar memajak emas mereka di Arrahnu milik mereka kini TIDAK lagi menerima emas jenis jongkong dan syiling dinar bagi tujuan tersebut. Bank-bank kini hanya menerima barang kemas sahaja. Kerana apa? Mereka tahu kini semakin ramai yang sedar akan hal ini...bank hanya mahukan wang kita untuk dimanipulasikan, bukannya emas kita... Apabila kita menggunakan bank untuk memanipulasikan wang mereka dgn emas yang kita pajakkan, mereka sebenarnya sudah ketakutan...


Amaran 4 :

Abu Bakar Ibnu Abi Maryam melaporkan, bahawa beliau mendengar Nabi Muhammad telah berkata:
Akan tiba suatu zaman...di mana tiada apa yang bernilai...dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham untuk digunakan.

[Hadis dari rekod Imam Ahmad Ibnu Hanbal ]


Amaran 5 :

Filem 2012 yang telah ditayangkan di seluruh dunia dicanangkan oleh pihak Barat bahawa dunia bakal kiamat. Apakah benar? Tetapi, apakah kiamat yang dimaksudkan sama seperti apa yang filem 2012 itu maksudkan? Ya...memang sama kerana dunia belum musnah, akan tetapi hanya menghancurkan sebahagian daripada dunia ini. Tetapi, dipercayai bukan kemusnahan fizikal yang akan berlaku. Akan tetapi, kemusnahan yang dimaksudkan adalah Kehancuran Ekonomi dunia seperti yang digambarkan oleh Presiden US sendiri, Barrack Obama yang menganggap dunia bakal menghadapi kehancuran ekonomi jika beliau dan Republikan tidak dapat menyelesaikan hutang negara itu yang semakin meruncing dan ini bakal ditentukan pada 2 0gos 2011.


Amaran 6 :

Tahun 2012 juga disasarkan oleh seorang profesor dari Universitas Harvard, Jeffrey Frankel sebagai tahun berlakunya krisis ekonomi global. Hal tersebut berdasarkan kitaran krisis ekonomi yang terjadi setiap 15 tahun sekali. Jika kita ambil krisis kewangan yang berlaku sebelum ini iaitu pada tahun 1997/1998, dan 15 tahun sebelum itu iaitu pada tahun 1982, juga berlakunya Krisis Kewangan! Ini tidak mustahil lagi kerana bunga-bunganya telah pun terjadi sekarang!
Link: http://efendybloger.blogsp​ot.com/2011/03/profesor-ha​rvard-ingatkan-ancaman.htm​l

Amaran 7 :

Korang dah beli emas dan perak ke belum ..???? ke tak caya ke ..??? terpulanglah pada kalian.....Sekadar memberi nasihat dan peringatan sahaja..kerana nasihat dan ingat - mengingati adalah salah satu tuntutan agama kita...

Wednesday, 20 July 2011

EKONOMI DUNIA SEMAKIN TENAT .......

Satu ketika dulu Dato’ Idris Jala berkata bahawa dalam masa yang akan datang negara kita ini boleh jatuh bangkrap atau muflis. Sebenarnya ini satu kenyataan yang jujur. Susuk yang bernama Idris Jala ini bukan orang politik. Susuk ini tidak diundi oleh orang ramai untuk dijadikan pemimpin. Susuk ini seorang birokrat. Justeru apa yang disuarakan adalah pandangan seorang professional birokrat bukan huh hah huh hah dari seorang politikus.


Tidak ada perhitungan politik dalam kenyataan Idris Jala. Apa yang di luahkan adalah hasil dari rumusan pembacaan angka dan fakta. Angka dan fakta yang dianalisa untuk memberikan pandangan masa depan ke atas ekonomi negara ini. Pandangan Idris Jala ini tidak ada sangkut paut dengan kepentingan politik. Kenyataan Idris Jala ini telah disangkal. Diperlekeh. Dipertikai. Ramai diantara kita kurang sedar bahawa kebenaran jika kita tidak menyedarinya tidak bermakna kebenaran itu tidak wujud. Kebenaran itu tetap wujud tanpa kita sedar atu tidak.





Banyak warga terlupa kenyataan Dato’ Najib Razak ketika bahan bakar minyak petrol hendak dinaikkan empat tahun dahulu. Najib telah mengajukan agar kita mengubah gaya hidup. Tapi yang amat penting dalam kenyataan ini ialah negara Malaysia akan menjadi negara pengimpot minyak pada tahun 2016. Ini bererti ‘Puncak Minyak – Peak Oil’ telah melintasi Malaysia.


Banyak artikel telah memaparkan tentang ‘ Puncak Minyak’ dan Hubbert Peak Oil Theory. Setelah meneliti fakta, angka dan kenyataan dari orang-orang penting yang bersangkutan dengan minyak. Orang-orang ini juga mengendalikan risikan pertahanan, kelengkapan ketenteraan yang berkait rapat dengan pengeluaran bahan bakar petrol. Semua yang dipaparkan dan fakta yang ditemui telah meyakinkan bahawa dunia telah melintasi puncak minyak.



Melintasi puncak minyak bermakna bekalan bahan bakar minyak semakin susut dan berkurangan. Jumlah bekalan minyak ini kian susut hari demi hari. Satu demi satu negara pengeluar dan pengekspot minyak kini berubah menjadi negara pengimpot minyak. Pada tahun 2016 malah mungkin lebih awal lagi – kita juga akan menjadi negara pengimpot minyak.

Apa sangkut paut minyak, Hubbert Peak Oil Theory atau risikan perang dengan kenyataan Dato’ Idris Jala yang mengatakan Malaysia akan jatuh bangkrap? Jawabnya: semua ini sangkut bersangkut dan kait mengait.


Memahami politik dan ekonomi sebenarnya adalah keupayaan kita untuk menyambungkait - fakta ekonomi, fakta politik, kenyataan resmi, babak politik dan ucapan ucapan dari ahli politik dan dari pakar ekonomi. Semua ini bukan fakta atau angka-angka rahsia. Kita boleh membacanya dan meneliti data-data dari media arus perdana. Memang betul kalau kita kurang arif maka kita akan melihat fakta ekonomi, kenyataan politik dan ucapan politikus ini terpisah-pisah, bersimpang siur tidak tentu hala. Sebenarnya tidak.

Apa yang wajib kita lakukan ialah menyambungkan semua ini - menyusun dan mengaturnya secara linear untuk menjadi satu cerita. Dalam keilmuan moden - naratif /cerita ini dipanggil political ekonomi - satu cabang ilmu dimana politik dan ekonomi tidak dapat dipisah-pisahkan. Malah politik itu dilihat sebagai jurumudi untuk ekonomi.

Dari pengamatan dan pembacaan adalah jelas bahawa ekonomi kapitalis hari ini sedang mengalami satu krisis yang paling tenat. Bila di katakan krisis ekonomi kapitalis ini yang menjadi jurutunjuknya ialah ekonomi Amerika Syarikat. Krisis yang melanda ekonomi Amerika Syarikat hari ini lebih tenat dari krisis di zaman ‘Depression’ atau zaman meleset tahun 1929 dahulu.



Semenjak September 2008 dahulu sistem ekonomi kapitalis telah diserang oleh satu demi satu permasaalahan. Bermula dengan bocornya dana cagaran – apabila si pehutang pembeli rumah tidak lagi sanggup membayar. Rumah-rumah dirampas oleh bank. Rumah-rumah yang dimiliki oleh bank ini bertimbun-timbun sehingga memufliskan bank. Ini dipanggil fenemona ‘sub-prime loans’.

Sesudah bank jatuh bankrap, diikuti pula dengan tertutupnya lembaga dana gergasi – Goldman Sachs - yang selama ini menjalar dan menelan keuntungan berbilion dollar. Kedudukan Wall Street menjadi goncang – bank pelaburan dan ‘hedge fund’ jatuh muflis. Tidak cukup dengan ini timbul pula masaalah bank tidak cukup kecairan ringgit dan sen untuk terus beroperasi dengan pelanggan.

Seorang Mamat telah dilanggar kereta , apabila dibawa ke hospital ambulan pula berlanggar, sesampai ke hospital – hospital terbakar. Cari tuan doktor tak jumpa-jumpa kerana semua tuan doktor telah membunuh diri. Metapora ini pun masih belum cukup penuh untuk menggambarkan betapa besarnya krisis ekonomi Amerika Syarikat hari ini.

Lihat dan baca - G8, G10, G 37, G200, G3000 dan pelbagai macam G telah dan sedang bersidang dalam usaha mencari jalan untuk menyelesaikan masaalah ekonomi kapitalis ini. Mesyuarat demi mesyuarat. Konferensi demi konferensi. Persidangan demi persidangan telah diadakan.

Pelbagai cadangan telah diajukan. Beberapa cadangan telah diterima dan dijalankan. Kongres Amerika telah meluluskan 700 bilion dollar untuk menutup hutang yang bocor. Banyak syarikat telah jatuh muflis. Duit sebanyak ini hanya menangguh kan bisul yang akhirnya akan meletus. Akhirnya masalah yang sama telah melimpah ruah ke Eropah.

Pada ketika ini Bank Dunia, IMF dan lembaga-lembaga pemikir puak kanan telah mencadangkan agar dasar - berjimat cermat – dijalankan untuk meredakan keadaan gawat ekonomi yang berpanjangn ini. Di Eropah, negara pertama yang jadikan ‘ tikus percubaan ‘ ialah Greece kerana negara ini dikatakan ekonominya hampir lungkup. Hutang negara telah bertimbun tambah dan Greece tidak ada keupayaan untuk membayar bukan ibu hutang tetapi bunga. Jika Greece tidak diselamatkan penyakit ini akan merebak ke Sepanyol dan Itali.

Apa sebenarnya dasar ‘berjimat cermat’ ini? Jimat cermat bermakna kaum buruh dan warga Greece yang bekerja tidak ada lagi ‘overtime’, tidak ada lagi cuti bergaji, bayaran insuran perubatan dinaikkan, duit pencen dipotong, sumbangan KWSP majikan dikurangkan, banyak sokongan ekonomi akan dilupuskan. Belanjawan negara akan dikurangkan – semaksimun yang boleh.





Bila ‘berjimat cermat’ ini diajukan jawapan rakyat Grece ialah turun ke jalan raya. Ini kerana rakyat biasa merasakan yang mereka telah dipaksa mengikat perut walhal bank-bank, syarikat besar dan gedung-gedung perniagaan tidak pula dinaikan cukai. Malah diketahui umum syarikat-syrikat ini ada pelbagai cara untuk mengelak dari membayar cukai. Malah syarikat-syarikat inilah yang sering melakukan pembocoran ekonomi.

Bila sampai ke babak ini maka kita bertemu kembali dengan al-kesah Dato’ Idris Jala. Susuk yang bernama Idris Jala ini sedia memahami bahawa bencana ekonomi yang sedang dihadapi oleh Greece akan sampai juga ke Malaysia. Hanya masa yang akan menentukan.

Seperti di Greece kita sedang melihat beberapa suara telah mencadangkan ajenda ‘berjimat cermat’ dan ‘mengikat perut’. Menteri menjaga telor dan gula Dato’ Sabri Yacob telah beberapa kali menyatakan bahawa subsidi akan di tarik balik. Najib juga telah berkata bahawa berbilion ringgit duit yang digunakan untuk subsidi tidak baik untuk ekonomi negara. Suara suara sumbang menyokong langkah ‘berjimat cermat; ini telah mula kedengaran. Berkali-kali rakyat seluruh Malaysia dingatkan bahawa subsidi bahan bakar minyak akan menempangkan ekonomi negara.

Austerity atau dasar berjimat cermat adalah ajenda IMF dan Bank Dunia. Dasar ini diajukan - atau dipaksakan - kepada kerajaan. Kerajaan akan dipaksa untuk mengurangkan perbelanjaan negara. Mengikut sefer IMF dan Bank Dunia perbelanjaan kerajaan memberi subsisdi kepada rakyat ini tidak sehat untuk perkembangan ekonomi.

Dalam sistem ekonomi kapitalis tidak harus ada subsidi – subsidi merosakan pasaran. Mengikut IMF pasaran akan mencari harga dan memberi penilaian terhadap barang-barang – inilah apa yang dikenali sebagai perdagangan bebas atau ‘free trade’.

Dato’ Idris Jala pasti telah melihat data, angka dan statistik ekonomi negara dengan lebih teperinci. Angka dan statistik negara yang sulit-sulit juga pasti telah berada diatas meja Idris Jala. Dia juga pasti telah menghitung hutang negara, bond yang telah sampai masa untuk dibayar, duit simpanan negara dan emas negara. Setelah meneliti semua ini maka adalah tidak silap apabila Idris Jala membawa berita bahawa Malaysia boleh jadi macam Greece dalam masa beberapa tahun lagi.

Sayangnya politikus atau masyarakat akan menembak mati si pembawa berita – jika berita itu tidak sedap didengar !

Tuesday, 19 July 2011

KEHANCURAN EKONOMI MAKIN HAMPIR ???




Menjelang tarikh 2 Ogos 2011,ekonomi terbesar dunia (negara USA) mungkin berdepan isu kegagalan membayar hutangnya.....

Senario yg digambarkan oleh Obama sebagai "kehancuran ekonomi" (economi collapse) ...sekaligus akan memberi kesan ketara pd peringkat global.....

Bersegeralah menyimpan emas dan perak.......

Wednesday, 13 July 2011

SYILING KIJANG EMAS... PECAH REKOD LAGI !!!!!


Salam sejahtera buat rakan2 emas dan perak yang dihormati sekalian...diharapkan sihat hendaknya...lama benar sy tak update berita di blog ini... maklumlah kesibukan mase bertugas lantaran due date kena di bereskan siap... apapun niat menulis di blog memang ade.....

Alhamdulillah...hari ini nak ceta tentang kijang emas... sapa yg ade simpan syiling kijang emas tentu syokkk dan seronok sangat...kerana buat pertama kalinya harga syiling kijang emas kesemua saiz ( 1oz, 1/2 oz dan 1/4 oz) telah memecah rekod lompatan pada hari ini...

Kalo tengok saiz syiling kijang emas bersaiz 1 oz telah memecah rekod lompatan RM 5,069.00. saiz 1/2 oz RM 2,583.00 dan 1/4 oz RM 1,315.00. Alhamdulillah...tahniah buat anda yang telah sedar dan mula bertindak menyimpan emas ..... inilah hasilnya anda lihat..kalo tunggu tanpa bertindak......akan merugi diri anda...

apapun menyimpan emas dan perak satu tindakan yang bijak... kerana ia mengambarkan kpd kita tentang nilai wang fiat money yang makin banyak di dalam negara akibat percetakkan wang kertas dari setahun ke setahun...(inflasi)..

dan sempena kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak yang mulia ini... marilah kita bersama2 menunaikan zakat emas dan perak..semoga bertambah berkat dan harta kita dilindungi oleh Allah SWT...amin..

Thursday, 7 July 2011

Harga emas RM202.57 segram


Permintaan kukuh pengguna serta pelabur global menjelang 2014

HARGA emas dijangka meneruskan aliran meningkatnya sehingga mencecah AS$2,100 seaun atau AS$67.5 (RM202.57) segram menjelang 2014, meningkat 33 peratus berbanding harga semasa AS$1,527.2 (RM) atau AS$49.1 (RM147.32) segram susulan permintaan kukuh pengguna serta pelabur global.

Ketua Strategi Pelaburan Standard Chartered Bank (Stanchart), Steve Brice, berkata menjelang awal tahun depan, harga emas dijangka meningkat melepasi paras AS$1,600 seaun atau AS$51.4 (RM157.34) segram, 4.3 peratus lebih tinggi berbanding harga semasa. Brice menjelaskan, terdapat kaitan ketara antara pendapatan isi rumah di China dan India dengan harga emas berikutan peningkatan pendapatan boleh guna di dua negara pembeli emas utama dunia itu yang mana akan menggalakkan permintaan logam berharga berkenaan.

Kumpulan perbankan universal yang memiliki lebih 1,700 cawangan di seluruh dunia itu, menjangkakan ekonomi China dan India akan terus mencatatkan pertumbuhan mantap, sekali gus melonjakkan pendapatan boleh guna rakyat di negara berkenaan.

“Permintaan emas dijangka terus meningkat kerana pelabur melihat komoditi itu sebagai pelaburan lindung nilai,” katanya pada taklimat media mengenai jangkaan pelaburan pada separuh kedua tahun ini di Kuala Lumpur semalam.

Selain itu, Brice berkata, kebimbangan terhadap pemulihan ekonomi Amerika Syarikat (AS) juga menyebabkan bank pusat di seluruh dunia meningkatkan rizab emas masing-masing, justeru menyokong harga komoditi itu terus didagangkan pada harga tinggi.

Sementara itu, tambah beliau, keadaan kadar faedah benar yang masih negatif di AS menawarkan persekitaran yang baik untuk emas.
“Sejarah membuktikan pulangan dalam pelaburan emas sangat tinggi ketika kadar faedah sebenar adalah negatif,” katanya.

Bekalan emas juga, katanya, dijangka mengalami kekangan dalam tempoh terdekat dan ia akan terus menyokong kenaikan harga komoditi itu.

“Kita jangkakan harga emas akan mencecah AS$2,100 pada 2014 dan AS$1,600 pada suku pertama 2012,” katanya.

Pada suku keempat tahun lalu, permintaan barang kemas di India dan China masing-masing meningkat sebanyak 52.8 peratus dan 31.9 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Secara keseluruhan, permintaan barangan perhiasan emas global meningkat 8.5 peratus pada suku keempat lalu atau 575.2 tan berbanding tahun sebelumnya.

Pada akhir tahun lalu, harga emas ditutup pada AS$1,421.40 seauns, naik kira-kira 31 peratus berbanding 2009 didorong permintaan berterusan dari China dan jangkaan spekulator bahawa mereka akan meraih untung lebih daripadanya.

Sumber : Berita Harian bertarikh 08/07/2011


Monday, 30 May 2011

WANG KERTAS DOLLAR DAH TAKDA NILAI ..????

Salam perjuangan dari saya buat rakan2 yg dikasihi sekalian...

Harap sihat hendaknya bersama famili tercinta... ari ni aku just nak share je satu keratan akhbar ttg wang kertas dollar yg mana PBB (Pertubuhan Bangsa2 Bersatu) telah bagi amaran tentang wang kertas dollar amerika...


keluaran utusan 27/05/2011

hmmmmm...agak2 eh duit ringgit kita ni mengukuh ke ???? atau disebabkan nilai dollar jatuh teruk skrg ni.....???? apapun menyimpan emas dan perak adalah satu tindakan yg bijak sbg persediaan ketidaktentuan ekonomi sekarang ini...

atau dakah planing USA utk collaspe kan dollar utk menggantikan wang yang baru ..??? bagaiman wang ringgit akan turut sama jugak collaspe ?????

mari kita berfikir2.... dan sila rujuk panduan dlm Quran dan As-Sunnah... apakah nama matawang dalam Islam...??? atau kisah disebalik pemuda al-kahfi membeli barang di pasar setelah ditidurkan beratus tahun ......

semoga kita mendapat manfaat.....

Tuesday, 17 May 2011

MOTIVASI UTK PENYIMPAN SIVER........................

Buat penyimpan silver , perak atau dirham...jgnlah kalian merasa rugi beli silver ni...walaupun rega dia jatuh mendadak...tapi percayalah sesungguhnya ade hikmah Allah wajib kan umat Islam tunaikan zakat perak 595g....kita sbg org Islam ade rujukan Quran dan hadis....pedulikan org kata silver ni buat sendal pintu ke..apa ke...yg penting kalian dapat tunaikan zakat perak itu pun dah bagus.....Alhamdulillah dapat bayar zakat perak.....janji kalian dapat tunaikan rukun islam ketiga iaiatu zakat perak selain emas...tak kan tak nak pahala dr Allah janjikan ??????



didalam surah al-khfi pun ade diceritakan sekumpulan pemuda menggunakn wang syling perak utk dibelanjkan setelah berkurun tertidur di dlm gua... semoga kalian mendapat manfaat dr artikel ini khas penyimpan tegar silver... the true money its gold n silver.......... :)

Friday, 6 May 2011

1 DIRHAM AMERICAN ??? CAM TAK CAYA JE.....



Assalammualaikum WMT...

Salam hormat dan salam sejahtera kepada rakan2, kawan2 dan pengunjung blog setia ujangjolobu...yang sentiasa menunggu update berita dr aku...apapun terima kaseh atas sokongan kalian... saya hargai...maklumlah blog aku ni....stail kampung je....takdelah sehebat blog2 org lain...hehehe

Ok.. nak ceta sikit je..nak kongsi ceta utk kekawan..wahh...ari ni aku teruja bangat sebab dapat beli dan kumpul sebagai koleksi silver terbaru..iaitu 1 DIRHAM AMERICAN..





cam tak caya je...amerika pun ade dirham....apapun aku ni pantang sikit tahu..dengar je ade orang jual..terus beli sbb dia nampak menarik dan teruja sbb kek malaysia ni bolom ade lagi org beli......hehehe...kurang2...beli ni bolih jugak di muamalat nanti, bayar zakat ke atau simpan sebagai koleksi..

Apapun ucapan terima kaseh buat kawan dr group tokeimas.blogspot.com saudara aliff yg sudi menjual untuk geng2 TE...

info 1 dirham american bolih layari blog www.tokeimas.blogspot.com

sekian n jumpa lagi..........

Tuesday, 3 May 2011

SEMINAR MALAPETAKA EKONOMI GLOBAL 2012



Kenapa perlu ada malapetaka ekonomi?

Jarang sekali ataupun mungkin tidak pernah kita dengar orang membicarakan tentang malapetaka ekonomi. Mentelah bila malapetaka ekonomi itu dikaitkan dengan tahun 2012.

Tahukah kita bahawa sistem ekonomi yang kita amal dan warisi secara bulat-bulat daripada barat selama lebih 300 tahun ini adalah merupakan satu sistem ekonomi yang dirancang untuk gagal dan mengundang malapetaka.

Maksud malapetaka ini adalah seperti yang pernah dilaporkan sejarah waktu 1929 di Amerika sewaktu terjadinya “Great Depression”, dimana beribu-ribu rakyat awam hilang pekerjaan dan menghadapi masalah mendapatkan keperluan makanan kerana harga barangan yang tinggi melampau sehingga meyebabkan ramai yang mati kebuluran bukan kerana tiada makanan tetapi kerana tidak mampu membeli makanan kerana harganya yang melampau.

Mengapa keadaan ini boleh berlaku dan apakah ianya tidak akan berulang lagi?

Ngeri peristiwa malapetaka ekonomi yang lalu yang berlarutan sehingga kepada tercetusnya perang dunia kedua yang mana kita di tanah bertuah ini tidak ketinggqalan merasakan kesengsaraannya masih lagi terbayang jelas di benak hati kita. Ditambah dengan keadaan dunia yang seperti tidak henti-henti dibadai gelora, seperti yang berlaku dengan kejatuhan syarikat gergasi dunia sepeti AIG, Lehnman Brothers dan kemudian diikuti oleh negara-negara di Eropah yang mengistiharkan mereka muflis seperti, Iceland, Spain, Greece, Netherland, dan Ireland, kemudian di tambah dengan peristiwa inflasi terlampau di Zimbadwe sehingga matawang mereka tidak laku untuk membeli apa-apa dan diadun lagi dengan krisis politk di timur tengah dan peristiwa gempa-bumi, tsunami dan krisis pencemaran plan nuklear yang mana semua ini menjurus kepada isu yang akan dibincangkan didalam seminar ini iaitu malapetaka ekonomi 2012.

Tahukah anda bahawa semua krisis dan malapetaka yang kita lihat sekarang ini adalah disebabkan kerana sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang adalah bertunjangkan Riba dan ianya telah menjadi darah daging kita seharian sehinggakan kita gagal untuk melihat yang mana haq dan yang mana batil.

InsyaAllah di seminar ini nanti, segala kekeliruan disebalik isu yang sedang berlaku di dalam dunia kini akan cuba dimaklumkan dengan cara ilmiah dan langkah-langkah drastik yang harus diambil akan di sampaikan, dengan harapan apabila malapetaka ekonomi itu hadir dihadapan kita, dapat kita melaluinya dengan tenang dan jaya.

Sesungguhnya kekuatan sesuatu ummah itu dapat dilihat dengan penguasaan ilmunya dan juga kemuafakatannya di dalam menangani sesuatu isu. InsyaAllah, Ameen.

Sebarang maklumat lanjut hubungi :

Encik Aizat 013 219 7270

Dr Syarifah 019 349 5829

Junaidah 019 372 1338

Monday, 18 April 2011

HARI INI KIJANG EMAS PECAH REKOD !!!!!




Salam sejahtera buat sahabat yang dikasihi sekalian....semoga kalian berada dalam keadaan sihat walfiat hendaknya bersama famili...

Harga emas telah melonjak ke paras tertinggi masa kini.. bukan emas sahaja... silver pun meletop... anyway tahniah atas kesedaran sahabat2 untuk membeli emas dan silver sebagai simpanan aset anda...

Hari ni nak share sikit tentang kijang emas(KE).....Teruja aku tgk bila kijang emas hari ini telah melompat lebih tinggi... Berikut aku nak share kan rega kijang emas yang aku beli tahun lepas dan berapa kenaikan pada hari ini.

Kijang Emas 1 OZ

Aku beli dari cikgu azrul(cikgu asar/ Aura Aurum nama fames dlm FaceBook) pada tarikh 27hb Januari 2010 sekeping je.... Mase tu aku beli rega dia RM 3,980.00. Hari ini rega kijang di web site Bank Negara Malaysia (BNM) adalah RM 4,802.00. Maannnggg aiii... kenaikan sebanyak RM 822.00 atau peratus kenaikan 20.65% dlm mase 1 tahun 3 bulan.



Kijang Emas 1/2 OZ

KE 1/2 oz ni aku beli pada tarikh 30hb Disember 2009 berharga RM 1,991.00. Aku sendiri beli kat maybank seremban sekeping je juga.... tgk kat web site BNM hari ini rega dah jadi RM 2,446.00. Kenaikan sebanyak RM 455.00 atau 22.85 % dalam mase 1 tahun 4 bulan.

Kijang Emas 1/4 OZ

Hah... KE 1/4 oz ni lain sikit... sbb aku beli sebanyak 10 kpg... gomar bonar aku beli yang kecik2... nampak bayak sikit ...hehehehe... ok ..kijang emas 1/4 oz ni aku beli jugak kat maybank seremban pada 25hb Mac 2010. Mase tu aku beli rega RM 995.00 sekeping... so kalo 10 keping jumlah dia aku beli RM 9,950.00.

Hari ini tgk kat web site BNM, rega kijang emas 1/4 oz dah jadi RM 1,246.00. iaitu kenaikan sebanyak RM 251.00 sekeping... kalo 10 keping dah naik sebanyak RM 2,510.00. gilossss..... simpan ASB setahun RM 10 ribu pun tak dapek dividen dia ribu2.... perggghhh..kenaikan dia dari segi peratus 25.22% dalam tempoh 1 tahun 1 bulan...

Kesimpulan

Kalo tgk ni mcm dah untung ....kalo aku jual memang untung lah( untung wang kertas)...tapi....nak beli balik memang tak dapatlah rega murah dr tahun lepas... jadi baik aku simpan je.. kalo nak pakai cash.. pajak lah kijang ni kat ar-rahnu bank rakyat atau agro bank.....

bukan niat aku nak berlagak... just nak kongsi ilmu..bahawa dengan anda menyimpan emas / silver....telah menunjukkan bahawa nilai duit kertas kita saban tahun makin susut.... itu aje... kenapa ASB...tabung Haji... saham bank rakyat.... tak nak bg dividen tinggi2...????

hehehe... aku dah tau... sbb depa tak nak bg dividen tinggi2... sbb BNM akan cetak duit banyak2...bila duit banyak2 cetak... nilai dia jatuh... tapi kita sanggup simpan lama bertahun2 dlm institusi kewangan terbabit... padahal kalo tgk nilai duit kita telah susut sebanyak 20 - 25 % setahun untuk beli emas..... makna nya.. penat lelah kita bekerja simpan kat bank telah dirompak dimamah inflasi..... itulah bahana penciptaan wang kertas (fitnah akhir zaman kewujudan wang kertas).....

Justeru itu... kepada yg maseh belom membeli dan menyimpan emas/ silver.. belilah sekarang... kerana....

HARGA HARI INI MURAH BERBANDING HARGA TAHUN DEPAN... TAK PERCAYA ??? TGK LAH NANTI...

Semoga beroleh ilmu bermanfaat..........

Thursday, 14 April 2011

KAITAN EMAS & WANG KERTAS PANDUAN DI AKHIR ZAMAN....

Semua orang Islam wajib beriman dengan kemunculan Hari Kiamat. Ia terkandung di dalam rukan Iman. Jika ada mana-mana Muslim yang tidak mempercayainya, maka imannya pastilah tidak lengkap. Percaya pada Hari Kiamat adalah rukun Iman ke-5.

Dalam menuju ke Hari Kiamat, kita diberi tanda-tanda kecil dan besar hari bagi tujuan persediaan.

Biasa dengar kemunculan Dajjal? Nabi Isa A.S?

Saya suka bertanyakan yang mana akan muncul dahulu. Kerana kedua-dua susuk di atas akan turun ke bumi.

Jika diamati, Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa A.S. di Israel. Jadi Dajjal itulah yang akan turun dahulu.

Tetapi apakah kaitannya semua itu dengan wang kertas dan juga emas?

Wang kertas dan emas adalah matawang. Hari ini kita guna wang kertas. Dahulu guna emas.

Setiap kerajaan memerlukan matawang untuk berkuasa. Tak kiralah, samada kerajaan Dajjal atau pun Nabi Isa A.S.

Zaman Dahulu

Zaman dahulu, semua negara menggunakan emas. Ramainya manusia menggunakan emas adalah sama seperti mana ramainya manusia menggunakan wang kertas pada hari ini.

Emas dipilih kerana ia mempunyai nilai semulajadi di dalamnya. Emas itu memang semua orang suka di seluruh dunia. Cuba lihat sukan Olimpik, apakah yang dikejar oleh para atlit? Pingat apa?

Mengapa mereka tidak dikalungkan dengan kalungan wang kertas? Berapa lama sudah sukan Olimpik diadakan?

Tidak cukup dengan itu, lihat sultan-sultan Melayu hari ini, apakah yang mereka pakai?

Emas tidak akan jatuh nilainya. Kerana emas tetap emas. Ia memiliki nilai emasnya yang tersendiri yang tidak ada pada kertas. Seperti wang kertas, ia dicipta untuk menjadi wang yang ditentukan nilainya oleh manusia.

Allah S.W.T sebagai jurutera pencipta manusia tentulah tahu apa yang terbaik untuk ciptaannya. Hari ini, kita tolak emas sebagai wang. Kita terima wang kertas.

Wang kertas jika dikaji asal-usuknya, ia hanyalah surat hutang yang mewakili jumlah emas.

Sejak zaman dahulu sememangnya kerajaan-kerajaan di dunia semua menggunakan emas sebagai wang. Para penjajah negara kita pun menggunakan emas sebagai matawang. Siapakah yang pernah menjajah negara kita?

Belanda, British (United Kingdom), Portugis, Jepun dan Siam (Thailand). Tak kiralah negara mana pun yang menjajah kita dahulu. Mereka semua menggunakan matawang emas.

matawang emas Jepun


matawang emas British

Tapi....... mengapa mereka semua bertukar pada wang kertas? Jawapannya ialah kerana kerajaan mereka mengalami masalah kewangan. Mana tidaknya, wang emas itu habis digunakan bagi tujuan berperang. Kepulauan Melayu bergolak dengan penjajahan demi penjajahan. Sehingga tulisan Jawi kita jua dijajah menjadi tulisan Rumi (Roman) seperti yang huruf-huruf yang anda sedang baca sekarang ini. Sehingga juga ada warga veteran yang masih hafal lagu negara Jepun.

Apakah banyak wang terlibat dalam peperangan. Oh! Sudah tentu.

Siapa tukang bina kapal?
Siapa tukang kimpal?
Siapa tukang jahit layar kapal?
Siapa jurumudi kapal?
Siapa buruh kasar kapal?
Siapa jururawat di kapal?
Siapa pengawal di kapal?
Siapa tukang senjata di kapal?
Siapa tukang masak di kapal?
Siapa dan siapa ...

Jadi wang kerajaan sesebuah negara itu habis dek peperangan. Wang ketika itu ialah emas dan perak. Ia tidak boleh diulang-cetak. Ia sangat unik.

Hari ini, kerajaan Amerika Syarikat turut mengalami benda yang sama. Mereka kerugian kerana peperangan. Peperangan cara sekarang lebih banyak melibatkan wang. Bom-bom berkuasa hebat, teknologi canggih dan lain-lain.

Taktik Penjajah

Jadi semasa para penjajah kehabisan wang emas dan perak. Jadi penjajah ini mula menggunakan kertas sebagai ganti kepada emas. Rakyat jelata disuruh bekerja atau pun berkhidmat. Tetapi rakyat jelata tadi tidak diberikan emas.


Lihat perkataan promises to pay the bearer on demand.

Perkataan tersebut jika diterjemahkan, ia bermaksud 'janji-janji untuk bayar si penanggung beban atas tuntutan'.

Katakan anda orang Melayu yang menjual goreng pisang ketika itu, anda dapat kertas ini. Anda kemudiannya boleh menukarkannya kepada wang. Wang ketika itu ialah emas. Jadi kertas ini bersandarkan kepada emas.

Hari ini? Tidak lagi. Wang kertas kita, tidak lagi disandarkan pada emas. Buktinya? Kita akan lihat nilai wang kertas ini semakin menjunam. Ia akan mengalami inflasi dan spekulasi. Manusia boleh mainkan nilai wang kertas itu. Ia tidak sama halnya dengan emas. Kerana emas mempunyai nilai tetap di dalamnya terkandung berat, karat, saiz dan lain-lain.

Berbalik pada cerita penjajah tadi. Apakah kertas tadi boleh diterima oleh rakyat jelata? Apakah mereka tidak marah? Mereka marah dan tak suka orang berhutang dan memberikan selain daripada emas kepada mereka. Maka dari situ British pun mencantikkan kertas mereka seperti yang kita dapat saksikan di bawah ini:-




Dengan kertas ini rakyat jelata boleh mendapatkan emas mereka. Rakyat jelata menjadi tenang apabila terpampang gambar pemimpin British di kertas itu. Kononnya penjajah serius menjaga kebajikan rakyat jelata. Tetapi pada hakikatnya ini semua hanyalah untuk meredakan kemarahan rakyat jelata atas penipuan demi penipuan.

Maka seterusnya penjajah pun saling berperang. Kerajaan Jepun pun mahu kaya. Mereka kata Asia Tenggara ini mereka yang punya.

Masih ingat British lawan Jepun di Tanah Melayu? Apabila Jepun menguasai Tanah Melayu, mereka juga turut mengikut jejak langkah British. Dengan hasrat ingin untung sama seperti British untung. Maka Jepun pun mencetak kertas di bawah:-


Kertas bergambar pokok pisang yang sering diperkatakan warga veteran kita.

Rakyat jelata tentu marah. Mereka mahukan wang sebenar iaitulah emas. Bayangkan seorang peniaga goreng pisang menjual goreng pisang, dia tidak terima langsung sebutir emas dalam setiap jualan goreng pisangnya.

Bahkan dia terima pula kertas yang ada gambar pisang di atas. Mesti marah bukan? Tetapi dalam keadaan dijajah begitu, mana nak berani bangkang-membangkang?

Jika difikir, penjajah semakin untung, kerana rakyat jelata disuruh bekerja dan berkhidmat dengan hanya diberikan kertas-kertas bernombor.

Oh ya, semasa British digulingkan oleh Jepun, kertas-kertas British masih ada disimpan oleh ramai rakyat jelata. Kerajaan Jepun tak mahu bertanggungjawab dengan kertas-kertas British. Jadi siapa yang rugi? Tentulah rakyat jelata. Mereka kehilangan emas mereka.

Setelah itu, Kerajaan Jepun pula digulingkan oleh British. British kembali berkuasa. Tetapi kali ini mereka datang dengan mencetak kertas yang baru.



Lagi sekali rakyat jelata ditipu. Kertas-kertas terdahulu yang disimpan tidak dapat ditukarkan kepada emas. Malah tidak laku kerana British mengatakan kerajaan terdahulu dan terkemudiannya berbeza. Walau bagaimanapun kertas baru ini masih menjanjikan emas.

Setelah British memasukkan Borneo ke dalam Malaya, kertas baru dicetak lagi.



Apakah bezanya dengan kertas baru ini? Kertas ini tidak lagi melibatkan emas. Emas tidak lagi diwajibkan sebagai pertukaran. Ia hanyalah kertas bernombor semata-mata. Gambar Permaisuri Elizabeth digunakan. Pada masa itu, gambar ini sudah cukup seksi untuk meredakan kemarahan rakyat.

Jadinya rakyat jelata sudah ditipu dari penjajah demi penjajah dan dari penipuan demi penipuan. Ini semua melambangkan tenaga rakyat jelata boleh dikerah, diguna tanpa melibatkan sebutir emas pun. Cukup punya pandai penjajah ini. Kalau penjajah pandai, makanya rakyat jelata?

Kerajaan British amat bijak dalam melakukan persedian bagi menghadapi akibat terburuk. Maka mereka sekali lagi mencetak kertas yang baru.


Kertas ini ada gambar pemimpin negara kita.

Cerdiknya British, mereka sanggup menggantikan gambar Permaisuri dengan pemimpin negara kita demi menghalalkan kertas ini. Rakyat jelata rata-ratanya hormat akan pemimpin sendiri. Jadi hasilnya tiadalah lagi api kemarahan rakyat. Tetapi tidakkah kita terfikir, bagaimana pemimpin kita boleh mendengar cakap British?

Mengikut sampaian orang-orang veteran, raja-raja Melayu, ulama' dan pemimpin Melayu yang tidak berpihak pada British akan dibunuh dan dibuang ke pulau-pulau kecil. Jadinya kuasa-kuasa istana dan pemimpin di parlimen yang ada pada hari ini berpihak pada siapa?

Amalan jelik masih diteruskan oleh budak suruhan British hingga ke hari ini. Sekaligus terus-menerus menidakkan hak rakyat jelata untuk mendapatkan kembali emas kepunyaan nenek moyang mereka sejak zaman penjajah dahulu.

Ini semua akhirnya akan menjadikan kita semua, satu negara kita ini meleset dari segi ekonominya, akhlaknya dan lain-lain akibat tempias penggunaan kertas itu tadi.

Satu contoh, peperangan yang berbekalkan dana emas akan berakhir apabila emas habis dibelanjakan. Ia tidak mungkin dapat dicetak lagi seperti kertas. Jadinya kezaliman dan keangkuhan pemimpin untuk terus berperang akan terbatas dengan ketiadaan emas. Tetapi hari ini, kertas boleh diulang cetak.

Mengikut kiraan ulama' Sheikh Imran Hosein pada ceramah 2007 beliau, katanya setelah kejatuhan wang dalam bentuk kertas tadi, Dajjal pun akan muncul.

Kedatangan Dajjal boleh disaksikan oleh budak-budak yang sedang bersekolah hari ini. Jika kiraan ini tepat, maka Dajjal yang dikatakan lahir dari keluarga Yahudi, berambut kerinting akan memerintah dunia dari negara haram Israel dalam sedikit masa lagi.

Tambah Sheikh Imran Hosein, Dajjal akan menggunakan wang elektronik bagi menggantikan wang dalam bentuk kertas. Satu lagi penipuan secara elektronik bakal mewarnai dunia. Bukan?

Kata Sheikh Imran Hosein, apa yang umat Islam perlu lakukan ialah melaksanakan apa yang ada di dalam Al-Quran dan hadis.

Oleh itu, saya menyeru kepada semua para pembaca, agar kita kembali kepada dinar (emas) dan dirham (perak) serta menghayati sistem ekonomi Islam yang popular dengan pengharaman riba'.

Kita tidak seharusnya mengaku kalah dengan kedatangan Dajjal. Kerana terdapat juga proses menyambut kedatangan Nabi Isa A.S dalam menewaskan Dajjal di Israel. Jadi tidak mahukah umat Islam turut serta menyambut Nabi Isa A.S?


Kredit info : hanif.blogspot.com

KALO DAH KUAR MUKA DEPAN ...BUAT DEEE JE.....

Salam dan salam sejahtera buat sahabat2 sekalian... Hari ini akhbar KOSMO telah memaparkan emas melambung tinggi.... muka depan tu...!!!!!!...kalo yg ambik iktibar dan bertindak segera membeli dan menyimpan emas... Alhamdulillah..... satu tindakan yang bagus...

Tapi kalo buat dee jeee...mmmmmmm.... terpulanglah.......jgn pikir anda beli emas untuk diri anda...pikirkan untuk anak2 anda....itu aje....

Petanda emas naik.... nilai wang kertas makin tiada nilai... wang kertas USD bertukar ke wang digital akan berlaku tidak lama lagi.....

Tuesday, 12 April 2011

DOLLAR SEMAKIN TENAT..... SIMPAN EMAS DAN PERAK SEGERA........

Keretakan Rumah Putih semakin ketara,
"Presiden Kesatuan Eropah, Rompuy mengumumkan 2009 sebagai" tahun pertama pemerintahan global "


USA kini sedang menanti satu saat yang melemaskan akibat cuaca ekonominya semakin redup dan kelam. Mungkinkah ini satu petanda bahawa zaman keagungannya telah hampir tamat, itulah satu andaian beberapa pakar ekonomi dunia dewasa ini.


Yang pasti sesiapa yang sering mengikuti perkembangan maklumat penganalisa teori konspirasi tidak akan terkejut jika ia benar-benar berlaku. Pakar konspirasi termasuk dari kalangan penyelidik Islam, pernah membuat kenyataan bahawa pada tahun 2012 nanti, kekuasaan ekonomi USA akan rebah dan semua negara akan beralih pandangan ke arah negara Israel sebagai kuasa baru ekonomi. Ada bukti menunjukkan Rothschild (yang menguasai ekonomi dunia) membiayai pembangunan besar-besaran di sana. Bertepatan pula sekarang ini ialah tahun 2011, dan dalam 1 tahun sahaja lagi segalanya akan berubah.


Kenaikan harga minyak dan barangan keperluan asas semakin tinggi sementara nilai matawang pula merosot. Baru-baru ini Russia dan China telah membuat kenyataan akan menggantikan Dollar dengan matawang lain dalan pembelian bekalan minyak. Pergantungan terhadap Dollar semakin lemah. Arab Saudi, Korea Selatan, China, Venezuela, Sudan dan Rusia telah mengambil langkah-langkah untuk menggantikan dolar AS dalam tukaran antarabangsa.


Akhbar Britain Independent melaporkan bahawa para pegawai Rusia telah mengadakan "pertemuan sulit" dengan negara-negara Arab, China dan Perancis untuk menamatkan penggunaan dolar AS dalam perdagangan minyak antarabangsa.


The Independent berkata pertemuan tersebut telah disahkan oleh sumber-sumber perbankan China dan Arab. Negara-negara ini termasuk juga Iran dilaporkan berusaha untuk beralih daripada dolar kepada beberapa mata wang lain termasuk euro, yen Jepun, yuan China, emas, dan mata wang bersepadu baru yang dipersetujui oleh negara pengeluar minyak Arab.


Presiden EU yang baru dilantik memaklumkan kepada dunia bahawa mulai tahun 2009, akan wujud satu era baru iaitu "satu kerajaan global" yang tentunya bermaksud NWO (New World Order) seperti yang pernah kita dengar sebelum ini. Proses ini sedang berjalan dan tidak syak lagi pada tahun 2012 nanti ekonomi dunia terutama USA akan runtuh seperti mana yang di andaikan oleh beberapa penyelidik.

Ini satu lagi bukti kerja jahat tangan "penjenayah bayang-bayang" illuminati. Presiden Kesatuan Eropah yang baru dilantik begitu berkeyakinan dan telah mengisytiharkan 2009 sebagai "tahun pertama pemerintahan global." Sebaik dilantik sebagai Presiden pada November 19, beliau menyatakan,

"2009 juga merupakan tahun pertama pemerintahan global, dengan pembentukan G20 di tengah krisis kewangan. Sidang di Copenhagen adalah satu langkah menjurus kepada pengurusan global planet kita. "






“2009 is also the first year of global governance, with the establishment of the G20 in the middle of the financial crisis. The climate conference in Copenhagen is another step towards the global management of our planet.” Presiden Kesatuan Eropah Pertama

Bekas Perdana Menteri Belgium ini mengambil peranan hanya beberapa hari sahaja selepas bertemu dengan komplot rahsia (globalist).


Rompuy telah menghadiri makan malam Bilderberg di Hertoginnendal, Brussels pada November 15, di mana beliau mengumumkan rancangan Kesatuan Eropah untuk melaksanakan pelbagai cukai yang akan dibayar terus ke Brussel. Baru-baru ini Mario Borghezio (Itali), ahli Parlimen Eropah, berbicara secara terbuka terhadap pengaruh pertubuhan globalist seperti Bilderberg Group dan Suruhanjaya Trilateral. "Adakah mungkin bahawa tidak ada seorang pun menyedari bahawa kesemua 3 (calon presiden Kesatuan Eropah) sering menghadiri mesyuarat Bilderberg atau Trilateral?," Tanya Borghezio. Rompuy globalist nescaya akan melayani kepentingan kerajaan Kesatuan Eropah.


Pengaruh USA sedang beransur-ansur lumpuh dan kemungkinan penguasaan USA dalam hal ehwal global juga akan bernsur-ansur hilang. Peranan utama akan diambil alih oleh Eropah melalui EU sebagai peneraju utama gerakan Illuminati. Kemungkinan besar ia bersifat sementara sahaja menjelang 2012.


Apa yang berlaku itu adalah bukti nyata, kerja-kerja rahsia dan muslihat mereka (zionis dan sekutunya) untuk menyegerakan persiapan pemerintahan Dajjal seperti yang dilaporkan sebelum ini. Ia amatlah munasabah dan masuk akal.

Adakah 2009 Tahun Pertama 'New World Order'? Jika benar, mereka sudah mulai takut Agenda Tersembunyi mereka dan konspirasi akan terdedah meluas kepada masyarakat dunia sebelum mereka menamatkan tugas terakhir mereka. "Endgame" ...


Mereka mempercepatkan rencana mereka, Kerana "kebenaran" adalah musuh yang akan menghalang mereka..

Thursday, 17 March 2011

BENCANA DI JEPUN... 1 PETANDA BAYANGAN AKHIR ZAMAN ....



Bandar raya Tokyo kelam-kabut


SEBAHAGIAN warga China menunggu di kaunter daftar masuk di Lapangan Terbang Narita, Tokyo untuk meninggalkan Jepun.

--------------------------------------------------------------------------------


TOKYO - Ribuan mesin pengeluaran wang automatik (ATM) tidak berfungsi di bandar raya ini semalam manakala berjuta-juta warganya mula menyimpan beras dalam jumlah yang banyak ekoran ketakutan terhadap radiasi dari loji nuklear Fukushima Daiichi yang terletak kira-kira 240 kilometer dari sini.

Lebih memburukkan keadaan, Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Banri Kaieda berkata dalam satu kenyataan, negara itu akan berdepan dengan masalah bekalan elektrik selama beberapa bulan lagi.

Amaran itu diberikan kerana bekalan tenaga elektrik ketika ini tidak mencukupi disebabkan masalah kerosakan di loji nuklear Fukushima Daiichi.

Loji nuklear itu telah meletup sebanyak empat kali selepas gempa bumi kuat berukuran 9 pada skala Richter melanda timur laut Jepun pada minggu lalu sehingga mengakibatkan tsunami setinggi 10 meter.

Para pekerja kini berusaha untuk menyejukkan loji nuklear itu yang dikendalikan oleh Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO) dengan menggunakan air laut.

Usaha itu dilakukan bagi mengelak lebih banyak kadar radiasi tersebar ke udara sehingga mengancam kesihatan penduduk.

Sumber Akhbar Kosmo 18/03/2011


Kesimpulannya dari kisah ini .....


Apabila berlaku bencana, wang digital dlm bank sudah tidak berguna lagi.. Elektrik sudah tiada, maka emas dan komoditi lain sebagai simpanan kita.. Bencana tsunami di Japan merupakan sedikit bayangan akhir zaman, simpan emas sebagai persediaan kita sebelum terlambat....


Jangan salahkah sesiapa dan takdir....anda sudah tahu tapi tidak percaya terpulang..bukankah sekarang adalah tanda - tanda akhir zaman..... kalaupun emas dan perak tidak berguna di zaman anda...Ia amat berguna dan paling bernilai di zaman anak 2 dan cucu anda.......


Sekian salam peringatan dari ujang........

NISAB ZAKAT NAIK 14.11%

Salam pagi Jumaat, hari penghulu hari...hari yang mana kita digalakkan berbuat amal kebaikan , berselawat banyak2 ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW, sunat memotong kuku, bersedekah, berwangi2an untuk menunaikan solat Jumaat dan beberapa amal ibadah yang sunat kita lakukan pada hari Jumaat yang barakah ini...

Sempena hari Jumaat ini, aku nak share sikitlah pasal nisab zakat di N. Sembilan telah dikeluarkan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa, Jab Mufti N. Sembilan bagi tahun 1432H dan 2011 M adalah sebanyak RM 10,670.00 bersandarkan purata harga emas tahunan iaitu 85g. Kenaikan nisab zakat dari tahun lepas RM 1,320.00 atau 14.11%. Yang mana nisab zakat tahun lepas adalah RM 9,350.00.

Mmmmm...... dari fatwa yang dikeluarkan ini, maka jelaslah kita bahawa makin kurang umat Islam yang membayar zakat wang simpanan, pendapatan, saham dan perniagaan. Hal ini kerana, sesiapa yang menyimpan duit simpanan sebanyak RM 10 ribu atau mempunyai pendapatan bersih RM 10 ribu, sudah tidak lagi dikenakan zakat akibat kenaikan nisab zakat ini.


.....Alhamdulillah sib baik tak kono zakat ........ish....ish...ish... harap kita tidak lafazkan ungkapan ini ya... Zakat ini adalah rukun Islam yang ketiga yang mana tuntutan rukun Islam yang wajib ditunaikan selepas solat 5 waktu.


Umat Islam perlu menukarkan simpanan berasaskan fiat money kepada emas dan perak...Biarlah satu bulan 1 dinar (berat emas 4.25g) atau 1/2 dinar.. Insyaallah lelama akan bertambah sebanyak 85g( 20 dinar) dan seterusnya dapat membantu insan yang memerlukan. Terbukti emas dan perak kalis inflasi dan peningkatan amat tinggi sebagai contoh sebanyak 14.11 % setahun berbanding dividen yang diberikan oleh Institusi Kewangan yang lain.

Semoga mendapat ilmu yang bermanfaat...



sila klik utk besarkan