Tuesday 29 November 2011

“BAK SINI EMAS AKU” PRESIDEN VENEZUELA, HUGO CHAVEZ


Assalammua’laikum WMT.....dan salam sejahtera kepada rakan2 dan pengunjung setia blog PKE (Penternak Kijang Emas). Ribuan terima kasih atas sokongan tuan2 dan puan2 yang tidak putus2 mengunjungi blog PKE yang tak seberapa.

Cuma hanya ingin berkongsi berita2 utk tatapan rakan dan pengunjung blog PKE semoga beroleh manfaat. Lama benar PKE tak update blog ini..maklumlah banyak kerja seharian yang perlu dibereskan dan jika ade mase lapang barulah PKE update kan berita.

Dalam berita sorat kabar Kosmo semalam, Presiden Venezuela, Hugo Chavez, meminta semua simpanan emasnya di luar negara dipulangkan. Ini menunjukkan bahawa Hugo Chavez, telah ‘alert’ akan ‘klu’ atau petanda ketidaktentuan ekonomi tahun 2012 yang berdasarkan matawang fiat money ( wang kertas). Yang mana sptmana kita maklum, sifat emas yang di dalam nya bernilai yang laku walau di mana2 dan kalis ancaman keburukan ekonomi mendorong Hugo Chavez mengambil emasnya sbg persediaan negara dalam menghadapi kejatuhan wang kertas.

Adakah kita telah mengambil berita ini sebagai persediaan aset simpanan kita yang mana simpanan kita di dalam bank akan yang berupa wang fiat akan jatuh ???? sepertimana krisis ekonomi negara kita pada tahun 1997/1998. Dan saranan bekas PM Tun Dr Mahathir menggalakkan rakyat Malaysia menyimpan dinar emas....

Artikel kosmo :



CARACAS - Venezuela kelmarin menerima penghantaran pertama simpanan jongkong emas negara berkenaan yang berada di seberang laut, kata Presiden Hugo Chavez.
Chavez berkata, penghantaran tersebut dibuat selepas Venezuela meminta semua simpanan emasnya di luar negara dipulangkan.

Simpanan emas Venezuela itu di beberapa buah bank Eropah termasuk Britain itu dibawa dengan sebuah penerbangan dari Paris.

Askar-askar kemudian mengawal emas tersebut yang diisi ke dalam sekurang-kurangnya lima buah kereta perisai menuju ke Bank Pusat di Caracas.
Pada Ogos lalu, Chavez mengumumkan rancangan mendapatkan kembali simpanan emas Venezuela di luar negara berjumlah 211.35 tan dan bernilai AS$11 billion (RM35.1 bilion).

Beliau juga mengisytiharkan hasratnya untuk memindahkan aset cair Venezuela berjumlah AS$6.2 (RM19.5 bilion) bilion yang disimpan di Bank Switzerland, Britain, Perancis dan Amerika Syarikat (AS) ke negara rakan seperti China, Rusia dan Brazil. - AFP


Link Kosmo :

www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=1127&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.


Beberapa keratan akhbar media utama yang di ambil PKE utk tatapan rakan2 sbg info bersiap sedia menghadapi ketidaktentuan ekonomi. Yang mana keratan akhbar ini ade kaitan MENGAPA HUGO CHAVEZ MENGAMBIL EMAS DI LUAR NEGARANYA UTK MILIK DAN SIMPAN DI DALAM NEGERA SENDIRI...







Semoga paparan ringkas dari PKE dapatlah memberi manfaat pada rakan2 supaya dapatlah menukar kan simpanan sebahagian dlm bank kepada logam yang bernilai spt emas dan perak...

sekian dr PKE jumpa lagi...



2 comments: