Thursday 16 December 2010

TERKINI…SILVER MENJADI BURUAN DUNIA....


Dalam menghadapi krisis kewangan dunia, para analisis menyeru warga dunia agar menggunakan silver. Kesempatan terbaik untuk umat Islam untuk menyimpan dirham/silver / perak.


Nama Robert T Kiyosaki cukup terkenal di peringkat antarabangsa kerana buku – bukunya yang berkaitan dengan system kewangan dan pelaburan. Telah menulis sekitar lima belas buku laris, dan yang pertama dan popular adalah Cashflow Quadrant: Rich Dad's Guide to Financial Freedom (2000).


Dan tahukah anda saranan/ nasihat terakhir dari Kiyosaki bagi masyarakat dunia untuk menyelamatkan asetnya? 'Belilah perak!' Nasihat 'Belilah perak!'

Kempen yang bermula sejak 2009 lalu. Salah satu latar belakangnya, tentu saja, adalah krisis kewangan yang terjadi di Amerika akhir 2008 lalu, Akibat runtuhnya kredit perumahan di sana yang memberi kesedaran orang ramai berhubung tentang gelembung ekonomi wang kertas.

Pada tahun 2010 kempennya untuk membeli dan menyimpan perak kembali disuarakan, kali ini oleh Max Keiser, juga seorang pengkritik dan penasihat kewangan.

Bagi kita sebagai orang Muslim, seruan untuk memegang perak ini tentulah sangat tepat dan mudah diikuti, dengan telah beredarnya koin Dirham Kelantan/ DGE dan sebagainya . Secara kesimpulannya dirham mampu menjaga nilainya semakin terbukti, dan dalam keadaan sekarang, bahkan melebihi kemampuan emas. Mengapa? Karena ratio nilai emas dan perak saat ini sangat besar sekitar 1:50, sedangkan dalam waktu yang sangat lama rationya adalah 1:15 (lihat Diagram 2). Ini terjadi sejak akhir tahun 1970an, bahkan pernah mencapai titik terendahnya sampai di bawah 1:90 pada awal 1990an (lihat Diagram 1).



Sekiranya panduan yang kita gunakan merujuk kepada apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW, melalui hukum zakat dan sejarah di Madinah saat hukum itu ditetapkan, ratio nilai Dirham:Dinar ini bahkan seharusnya antara 1:10 dan 1:12. Maksudnya harga perak saat ini sangatlah murah.

Inilah saat yang tepat dan baik untuk memperbanyak jumlah Silver/ Dirham /Perak yang ada di masyarakat, dengan cara menukarkannya dengan wang kertas, atau melalui transaksi perdagangan, sedekah, dan pembayaran zakat.

Secara praktikalnya kenaikan nilai tukar Dirham perak dalam setahun terakhir ini memang sangat tinggi, dari RM 13.00 (Agustus 2010) menjadi RM 20.00 (Desember 2010). Maka nilainya naik sebesar 53.84%/tahun atau 4.48%/bulan.



Pada masa akan datang kenaikan harga silver akan terus mencanak naik..dan naik…, bahkan akan lebih besssaarrr lagi peratus kenaikan nilai harga perak, kerana permintaan dan penggunaannya akan jauh lebih besar. Bahkan kenaikan silver ini disokong oleh kempen2 dari pakar seperti Robert Kiyosaki dan Max Keiser di atas. Permintaan logam perak akan membesar dalam waktu dekat ini karena beberapa hal :

1. Sebab perak digunakan untuk berbagai keperluan industri, dan sebahagian besar telah habis. Ini berbeza dengan emas yang stoknya tidak pernah berkurang, kerana hanya digunakan sebagai cadangan kekayaan. Jadi, sensitifitas nilai tukar perak akan sangat tinggi terhadap peningkatan permintaannya.

2. Perak dan emas sama-sama merupakan logam mulia, tetapi harganya jauh lebih murah berbanding emas. Sebagai koin Dirham saat ini dapat diperoleh mulai dari suku, setengah dan 1, 2, 5,10 & 20 dirham serta 1 oz bar dan coin . Ini membuat perak dapat dijangkau oleh semua lapisan masyarakat.

3. Bersama pasangannya Dinar Emas, Dirham perak secara praktis telah berlaku kembali dan digunakan sebagai alat tukar atau matawang. Ini memberikan kesempatan kepada mereka yang tidak memiliki wang ringgit pun dapat memiliki Dirham perak, melalui jual beli, barang dsb.

4. Dirham merupakan alat pembayar zakat mal, dengan ketentuan Nisab yang lebih rendah dari Dinar, yakni 200 Dirham. Ini memberi kesempatan bagi si kaya untuk memberi kepada si miskin, melalui pembayaran zakat mal, dengan jumlah muzakki yang akan jauh lebih banyak ketimbang muzakki yang memegang Dinar emas. Dan ini bererti peredaran kekayaan akan lebih mudah dan luas terjadi melalui koin Dirham perak.

Lihatlah apa yang terjadi di Amerika Utara baru - baru ini, U.S. Mint, pencetak koin emas dan perak di AS, pengeluaran pertama tahun ini saja telah menjual koin Silver Eagle jauh lebih tinggi berbanding tahun – tahun sebelumnya, lebih dari satu juta koin silver telah dikeluarkan untuk memenuhi permintaan dunia.

Begitu juga Royal Canadian Mint, sepanjang tahun 2009, meningkatkan pengeluaran sehingga 9.7 juta koin Silver Maple Leafs, yang merupakan rekod tertinggi di dunia.


dan untuk membuktikan permintaan silver meningkat di negara kita sebagai contoh pengeluaran 1 dirham kelantan telah kehabisan stok dan sehingga kini ramai yang kecewa kerana tidak dapat memilikinya lagi akibat stok pengeluaran yang telah habis dan pengeluaran yang terhad.... dan dimaklumkan tidak lama lagi kepingan 2 dirham kelantan akan mengikut jejak langkah 1 dirham kelantan yang akan kehabisan stok akibat kesedaran yang telah meningkat bagi rakyat Malaysia yang untuk memilikinya...


Harga 1 dirham kelantan sekarang RM 20.00 berbanding pelancaran pada awal Ramadan 1431H hanya sekitar RM 13.00 iaitu kenaikan sebanyak 53.84% dalam tempoh 5 bulan. Dijangkakan harga silver tahun 2011 akan naik sebanyak 70% iaitu harga mencecah 51 USD . Bermakna 1 dirham akan menjadi RM 35.00 - RM 40.00 pada tahun 2011 nanti.

Semoga mendapat ilmu bermanfaat tentang kelebihan silver/perak/dirham untuk dikongsi bersama.

Kredit info : http://www.wakalanusantara.com/

7 comments:

  1. nice entry..ramai jugak kawan2 dh mula beli silver..insyallah klu ad duet lebih nak beli jugak..

    ReplyDelete
  2. Tahniah kerana anda sudah sudah bertindak membeli silver sementara rega maseh undervalue sblm dia akan boooommmm.......

    Takpa yg penting kayuh pelan2 beli silver..bak kato org sikit2 lelama jadi bukit....

    Terima kaseh komen ms teddy di blog saya...

    ReplyDelete
  3. salam, ujang artikel yang best untuk dikongsi bersama... saya linkkan di facebook yer ;)

    ReplyDelete
  4. wasalam adam..ok dam bolih takda hal...janji dapa sebar2 kan semoga beroleh manfaat....

    ReplyDelete
  5. Salam Wan..Jgn lupa update klu ada apa2 yg menarik hehe..TQ sebab memberi kesedaran kat aku ni ha hehe..

    ReplyDelete
  6. SilverGoldBull is a very reputable precious metals dealer. They will provide you with bargain, up-to-minute rates and they will make sure that your precious metals arrives to your door discreetly and safely.

    ReplyDelete