Sunday 5 April 2009

TaNaM SeRai 4.4.2009







Ha!!!.. nak ceto sikit ni... hari sabtu aritu... aku tak takdo aktiviti @ program yg dibuat pada pagi.. lopeh poi pasor Seremban. Boring lak tak tahu nak wat pe.. aku terpikir gak.. badan dah naik dah ni.. lain macam rase badan (hehehe)....nanti tak hensem pulak...hehehe.. maaf gurau aje... aku terpandang laman depan rumah aku yg bersomak.. aku terpikir juga kalau aku wat sesuatu kat depan laman ni ada jugo manfaatnye...

Lalu mata aku tertumpu kat rimbunan serai... terdetik hati ku ingin tanam sorai kek kawasan laman yang bersomak tu...Hmmm ... apa lagi aku pun terus mengambil pisau di dapur dan terus ke rimbunan sorai untuk dah mengambil batang serai untuk dijadikan anak benih.....

Pastu aku pun menerangkan kawasan somak tu ... ambil cangkul dan mula membuang semak2 tu... diantaranye lalang, pokok berdurila... Pegghhhh!!!... penat juga menerangkan kawasan bersemak tu.. peluh mencieh-cieh kek muko.

Lopeh tu menggemburkan tanah tu... wat lubang... adalah 30 lubang yg aku buat( maknanya adalah 30 rumpun serai)... dan pastu tanam lah anak benih serai yang aku ambil tadi... puas juga hati aku... walau pun penat ... tapi melihat anak benih serai yang ditanam memberi kepuasan yang tidak terhingga di dalam hati ku.... Semoga serai yang ditanam memberi manfaat kepada aku dan jiran -jiran ku... amin.. doaku dalam hati la...

Yolah...nak terangkan jugak serai ni banyak gunanya tau.. nak masak lomak cili api pakai sorai... buat tomyam pakai serai..nak buat sate pakai sorai...pendek kata banyak la gunanya...badan pun rase sehat bila tanam sorai, teraso lenguh juga badan aku tapi elok juga, lemak pun terbakar juga bila tanam serai ni...

Hasil serai ni makan mase juga dalam 6 -8 bulan.. takpolah kena tunggu... nanti dah ade ...ha... aku ceto balik camno aku buat dengan hasil serai ni...tapi la ni aku kena jaga selalu, bagi baja.. siram selalu, buang rumput dan lalang yang menggangu pertumbuhan serai... Apapun aku berharap tanaman serai ini aku mengeluarkan hasilnye nanti.

No comments:

Post a Comment