Sunday 5 April 2009

~ HaRi Ini PaSTi BeRLaiNaN DeNGaN HaRi SeMaLaM ~




Ha... ni lah tanah sawah terbiar kek kg aku dijadikan padang ragut untuk lembu dan kambing bebiri aku... dulu jab pertanian buat projek mangga... tapi tak menjadi...ada la yang idup tapi tak gak naik2... jadi keluarga aku ambil peluang la ternak kambing dan lembu.....
Aku teringat dulu mase aku kecik2... aku tolong mak ayah dan nenek aku menanam padi...membanting padi... berlari 2 di batas tanah sawah... 'mengoca' ikan puyu dan haruan lopeh menuai... menangkap burung ayam2...menarik tali agar tin minuman berbunyi "kling...kling...kling..."untuk halau burung makan padi yang sedang menguni...mandi di 'bandar'....ahhh semua itu kenangan bagi aku yang sukar ku lupakan... sehingga jari telunjuk kiri ku berbekas dengan parut sabit padi...

Namun itu semua nostalgia yang sukar ku lupakan... yang pergi telah pergi....tinggal lah kenangan yang menggamit memori......

* Alfatihah....kepada nenek aku...wan aji... wan ulong....tok abas...Semoga roh mereka dicucuri rahmat...amin.

No comments:

Post a Comment