Wednesday, 3 November 2010

SEBELUM DUIT KERTAS MENJADI TISU TANDAS.....BERTUKARLAH KEPADA EMAS & SILVER.


‘Dolar seperti tisu tandas’– Dr. M


TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD
Bekas Perdana Menteri


KUALA LUMPUR 1 Nov. – Penggunaan dinar emas perlu dipertimbangkan oleh semua kerajaan negara dunia kerana kestabilan nilainya berbanding penggunaan mata wang yang tidak menentu naik turunnya.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, langkah menggunakan dinar emas sebagai ganti mata wang utama seperti dolar Amerika Syarikat (AS) dalam pelbagai transaksi juga boleh menghentikan perang mata wang

Katanya, dolar AS kini sudah tidak bernilai seperti mana beberapa tahun dahulu dan penggunaan mata wang kertas juga tiada lagi sehebat sebelum krisis ekonomi pada tahun 1997/98 dan penggunaan dinar emas adalah jalan penyelesaian terbaik.

“Mata wang AS kini boleh dianggap sebagai tisu tandas kerana nilainya semakin menyusut dan tidak berharga berbanding emas yang diterima di semua negara dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Dunia Pertama Mengenai Riba di sini hari ini.

Mengulas lanjut kata beliau, penyusutan nilai dolar AS pada ketika ini menjadi satu masalah yang cukup besar kepada negara-negara yang menyimpan dan bergantung kepada nilai mata wang itu.

“Jika setiap negara menurunkan nilai mata wangnya, pasti akan ada perang mata wang dan sudah tentu, menyumbang kepada krisis,” katanya.

Beliau tetap berpegang bahawa emas mempunyai nilai kukuh dan merupakan nilai yang lebih baik berbanding mata wang.

“Mata wang tidak ada sokongan kecuali dicari oleh orang ramai. Sekiranya negara-negara mula menurunkan nilai mata wang mereka, akan berlaku kekecohan dalam perdagangan antarabangsa,” kata Dr. Mahathir.

Antara gesaan beliau kepada negara Islam ialah menggunakan dinar emas sebagai alternatif, bagi mengurangkan pergantungan terhadap dolar AS sebagai mata wang global untuk perdagangan.

Sumber : Utusan Malaysia 2/11/2010

Fikiran dan pandangan Tun DrM ni ada jugak yg bole pakai dan perkara ni telah disuarakan sejak 2007 lagi. So sebelum terlambat, bertindaklah sekarang dengan menukar wang kertas anda kepada emas dan silver.....

Dia mmg dah tahu benda ni lama dah...sebab tu dia simpan emas berlambak2...yg rakyat kita yg takmau ambik tahu pasal emas ni, simpan wang kertas nak tampung perbelanjaan masa depan...dengan harapan macam2...semuanya pasal masa depan. Tapi sebenarnya itu hanya agenda Yahudi...masa depan yg diharapkan tu, akan jadi masa gelap buat mereka yg simpan wang kertas!!! Masa tu dah tak berguna lagi...

Ya...mereka akan kata "ala, benda ni lambat lagi...masa tu kita pun ntah hidup ntah mati"...

Mmg la...tapi atas rasa tanggungjawab...kita kena selamatkan Islam anak cucu kita nanti!!! Tidakkah kita mahu lihat anak cucu kita suatu hari nanti mengikut telunjuk Yahudi atau Dajjal kerana masa tu, semuanya dah tak bernilai kecuali emas dan perak...Jadi, umat Islam yg simpan wang kertas, hanya mampu lihat saja nombor2 yg ada pada wang kertas tu...sedangkan Yahudi yg simpan emas dan perak masa tu selamat kerana masa tu semuanya dah kembali menggunakan Muamalat Islam sepenuhnya!!! Lihatlah kecerdikan mereka, kita ditipu hidup2!!! Kalau rasa nak selamatkan masa depan Islam, simpanleh emas dan perak untuk anak cucu kita, sedarkan mereka sebelum terlambat!!!

Tetiba sampuk seorang mamat kata : "macamana nak kumpul wang kertas yg ada cukup2 makan je. hati tu memang ada nak beli emas tapi beli barang keperluan pun kadang2 tak lepas...???"

Pastu aku pun jawab bagi menjelaskan perseolan kat mamat ni ...Macam nia...kita beli rumah, kereta & tanah. adakah kita beli cash? Saya bukan galakkan anda berhutang tapi boleh cuba dengan Arrahnu utk dptkan harta utk masa hadapan. Hutang dgn bank mmg x digalakkan la sbb RIBA. Atau cara lain ialah menyimpan ikut kemampuan. Cth: 2 bln 1 dinar atau lebih jika mampu tak pun belilah silver... sbb silver pun tak lama nak boooooooommmmmmm....

contoh sewaktu aku beli 1 dirham kelantan mase pelancaran bulan Ramadhan 1431H rega dia baru RM 13.00... La ni rega dia dah RM RM 17.00. Kenaikan RM 4.00 @ 30.76%. Woowww banyak nye kenaikan silver ini....hehehe...apapun ikut bajet tuan2... ya.. kalo anda takde emas lagi sbg aset better belilah emas dulu....mcm aku layan silver lah... sbb emas dah ada...nak beli tak larat....la ni main silver.........hehehe

ok jumpo laei...semoga mendapat manfaat dr petikan pakar ekonomi negara Tun Dr. Mahathir Mohamad...

1 comment:

  1. Quantum Binary Signals

    Get professional trading signals delivered to your cell phone every day.

    Follow our signals NOW & gain up to 270% a day.

    ReplyDelete