Wednesday 18 August 2010

DINAR & DIRHAM KELANTAN....ORANG NOGORI PUN DAH MILIKI....



Rase teruja dan berpinou mata apabila menerima 1 dan 2 dirham kelantan dari kak hazyati....(terima kaseh kak kerana tolong beli )....memang cun dan puas hati serta berkilat2 pulak tu.......ialah logam yang diciptakan oleh Allah SWT selepas emas kan... . Maha Suci Ya Allah.....menjadikan sesuatu tidak sia - sia....

Memiliki dirham kelantan kira dah berbaloi bagi aku dan hati rasa puas....ialah selain memiliki wang sunnah Nabi kita SAW.... ia juga merupakan satu koleksi untuk aku memilikinya...sebelum ini aku dah memiliki dinar kelantan ( 1 ,1/2 & 1/4 dinar)...kini aku telah memiliki dirham kelantan pula ( 1 dan 2 dirham)... kot...kot...tersesat kat kelantan suatu hari nanti...bolehlah aku bermuamalat di sana kan....manalah tahu....

Tapi yang aku pelik kan... ada orang kelantan sendiri jugak yang tak minat dan memperlekehkan D&D (dinar & dirham) kelantan ini....serta ada juga yang tak tahu kelantan ada keluar kan D&D....ish...ish...ish.......kenapa macam tu ???




tapi mereka tak malu kah ??? orang luar kelantan pun menyokong pengeluaran D & D ini....apapun bukan senang nak mengamalkan wang sunnah ini... sepertimana sabda Nabi SAW yang bermaksud :

"Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil...dan ia kembali sebagaimana permulaannya kembali dianggap asing dan ganjil"...

Riwayat muslim

No comments:

Post a Comment