Monday 2 January 2012

1 TAHUN…KIJANG EMAS MELOMPAT 14.73% !!!!!!

Sedar tak sedar, kita telah memasuki gerbang tahun baru 2012, terase sekejap saja tahun 2011 berlalu. Pejam celik....pejam celik dah masuk tahun baru dan sudah semestinya setiap dari kita mempunyai impian dan target untuk perubahan diri masing – masing.


Hmmmm......bercerita tentang perjalanan tahun 2011 yang lalu, prestasi kijang emas dalam 1 tahun telah melonjak sebanyak 14.73%. Peratusan yang amat baik bagi sesiapa yang mula menternak (membeli dan menyimpan) kijang emas sebagai aset simpanan. Kalo dilihat simpanan kewangan di istitusi kewangan yang purata setahun pun dalam 5 – 8 % setahun.




Penyimpanan kijang emas ini di anggap berbaloi2 selain menyimpan nilai kekayaan dengan menyimpan emas, dan juga sebagai keselamatan inkes berlaku kejatuhan wang kertas.......Sekiranya terdesak untuk menggunakan wang tunai untuk menguruskan perbelanjaan keluarga, aset kijang emas yang kita simpan bolih digadaikan di Ar-Rahnu X- Change atau sebahagian Ar-Rahnu Bank Rakyat dengan dikenakan upah simpan yang berpatutan dan diberi pembiayaan kewangan sebanyak 60 – 70 % atas gadaian kijang emas yang kita buat mengikut harga emas semasa harian.........



Ade sebahagian pembelian kijang emas akan menjual kijang emas apabila cukup sasaran simpanan mereka........Cuma aku tidaklah galakkan menjual......sebab pertama kalo nak beli balik kijang emas dah mahal dah........

teringat aku membeli kijang emas 1 auns baru RM 3,900.00, ½ auns RM 1,950.00 dan ¼ auns 994.00 pada tahun 2010. Bandingkan harga kijang emas tahun 2010 aku beli dulu dengan harga kijang emas sekarang..........jauh beza kan??????


Terpulanglah pada diri individu masing2......bagi aku menyimpan emas adalah lebih baik untuk mengelakkan kalis inflasi yang saban tahun semakin menyusut nilai wang kertas kita…kalo nak guna duit hanya guna gadaian ar-rahnu sahaja...... tak perlu lah menjual balik kijang emas yang di beli.

Selamat tahun baru 2012 buat penternak – penternak kijang emas........Agak -agak berapa ye harga kijang emas nanti pada hujung tahun 2012 ?????

No comments:

Post a Comment