Thursday 15 December 2011

JIKA TIDAK PERCAYA.....TERPULANGLAH.....JANGAN BELI

Saya percaya, seperti setiap kali dalam solat kita mengucapkan dua kalimah syahadah.

Percaya bahawa wujudnya Allah. Percaya bahawa Allah itu satu.

Percaya bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Ya, kepercayaan saya pada logam-logam berharga sehingga tahap itu sekali.

Saya percaya bahawa wang kertas ini “haram”.

Saya percaya wang sebenar adalah benda yang menyimpan nilainya yang sebenar. Bukan seperti sekeping kertas kosong yang kita cetak gambar-gambar orang yang dah mati dan kemudian kita cetak angka untuk sesuka hati memberikan nilai padanya.

Harga logam-logam ini naik atau turun tidak mempengaruhi dasar saya.

Dan sekarang ni wang kertas pun dah kira “old school”. Sekarang wang sudah ada wang ”digital” (kad kredit, kad debit, online banking, sms online dsb).


Anda boleh sogok lah saya dengan macam-macam hujah dari pakar ekonomi mengatakan instrumen-instrumen pelaburan wang kertas ini unggul, ikut Syariah, lumayan, etc.

Soalan saya kepada mereka-mereka ini mudah sahaja,

Adakah wang kertas itu sendiri “Syariah compliant” ??

Anda juga pasti akan pertikaikan hujah saya. Betul saya juga pakai duit kertas. Saya juga buat pinjaman. Saya juga simpan duit di bank.

Siapa dari 7 billion penduduk dunia ini yang terlepas dari pakai wang kertas ?


Jika emas atau perak adalah wang sebenar, kenapa ianya tidak lagi digunakan ?


Itu soalan cepu emas yang anda patut tanya pada diri anda sendiri.


Untuk menjawab persoalan-persoalan diatas, saya syorkan anda menelaah buku-buku berikut.


Pertama :

Untuk memudahkan kita yang dah lumrah dengan wang kertas, cari buku Guide to Investing in Gold & Silver karya Michael Maloney. Ini adalah buku sejarah.

Buku ini akan menjawab persoalan-persoalan diatas dari sudut sejarah. Dan penjelasan terperinci akan diberikan pada setiap insiden yang berlaku dalam sejarah yang menyebabkan emas dan perak tidak lagi digunakan.



Kedua :

Lepas dah khatam buku tu, saya syorkan anda baca buku, Dinar dan Dirham, Islam dan Mase Depan Wang, hasil penulisan Maulana Imran Hosein.

Buku ni nipis je, 50 muka tapi sedikit berat sebab olahan penulisnya. Ianya membincangkan perkara yang sama seperti Michael Maloney, tetapi dari perspektif Islam dan Al-Quran dan Hadis. Buku ini akan menjawab soalan pertama diatas, berapa “keuntungan” yang kita akan perolehi.



Ketiga :

Dua buku ini sudah cukup untuk menerangkan misteri pada logam-logam berharga ini.

Tetapi kalau anda ingin lihat secara menyeluruh, “the big picture”, dan memahami “kegilaan” keadaan dunia hari ini, saya syorkan baca buku Jurusalem In The Quran, karya Imran Hosein juga.



Buku yang menceritakan tentang bagaimana perancangan yang di atur oleh yahudi zionis sejak ribuan tahun dahulu untuk menakluk dunia sekarang melalui perancangan yang kita tidak sedari.

Bermula dari negara Britain, Amerika dan sekarang dalam peralihan kuase kepada negara Israel yang mana telah menduduki negara Palestin akibat perancangan yang licik. Sesungguhnya dunia kita berada sekarang adalah dunia yang penuh fitnah tanpa kita sedari...ibarat semut hitam berjalan di atas batu hitam....

bacalah buku - buku ini...Insyaallah kalian akan dapat mendapat jawapan dengan Nur dan melihat dengan mata hati.... (dengan melihat melalui dua mata....bukan menggunakan satu mata iaitu luaran).....


“Al`amru bil-ma’ruf wannahyu’anil-mun’kar”

(Untuk mengajak atau menganjurkan hal-hal yang baik dan mencegah hal-hal yang buruk bagi masyarakat)


kredit info dr blog Petibesi.net...

1 comment:

  1. SilverGoldBull is your reputable silver & gold dealer. You will be provided with reasonable, up-to-minute prices and guarantee that your gold and silver arrives to your door discreetly and fully insured.

    ReplyDelete